Opinie

Zorg zoekt vermindering van bureaucratie

Incidentele fouten in de gezondheidszorg leiden vaak tot nieuwe regels. Omdat die vaak niet in verhouding staan tot de ernst van het incident en alleen maar bureaucratie brengen, leiden ze tot ergernis van verpleegkundigen, betoogt Monique Roedoe van Verpleegkundigen & Verzorgenden Nederland (V&VN).

31 January 2008 10:11Gewijzigd op 14 November 2020 05:30
Verpleegkundigen storen zich vaak aan nieuwe regels die worden gemaakt naar aanleiding van kleine incidenten. Uit onderzoek van de beroepsvereniging V&VN blijkt dat de bureaucratie in de gezondheidszorg eerder toeneemt dan minder wordt. Foto ANP
Verpleegkundigen storen zich vaak aan nieuwe regels die worden gemaakt naar aanleiding van kleine incidenten. Uit onderzoek van de beroepsvereniging V&VN blijkt dat de bureaucratie in de gezondheidszorg eerder toeneemt dan minder wordt. Foto ANP

De V&VN vroeg haar achterban naar ervaringen met bureaucratie in de praktijk. Dit bracht de bureaucratische ergernissen van de grootste beroepsgroep van Nederland aan het licht. Verpleegkundigen en verzorgenden ergeren zich niet alleen, maar uit het onderzoek kwamen ook praktische oplossingen naar voren om de bureaucratie in de zorg te verminderen.Bureaucratietoets
De media schenken veel aandacht aan incidenten in de zorg. Dat kan een vertekend beeld van de sector geven. Op basis van dit beeld roepen samenleving en politiek om ingrijpen. Er worden soms regels gemaakt die niet in verhouding staan tot de ernst van een bepaald incident. Verpleegkundigen en verzorgenden merken in hun beroepspraktijk dat nieuwe regelgeving soms tot onnodige bureaucratie leidt.

De beroepsgroep doet daarom de suggestie om de uitvoerbaarheid van nieuwe regels te toetsen, in de vorm van een bureaucratietoets. Verpleegkundigen kunnen zelf immers het beste oordelen of nieuwe regels niet te veel tijd kosten én daadwerkelijk iets toevoegen.

Indicatiestelling
Verpleegkundigen en verzorgenden ergeren zich ook aan de indicatiestelling door het Centrum voor Indicatiestelling Zorg (CIZ). Zij vinden dat de indicatiestelling moet worden gedaan door een zorgprofessional, zodat het minder lang duurt en het in één keer goed gaat. Ook moet er haast gemaakt worden met een elektronisch patiëntendossier. Verpleegkundigen en verzorgenden verwachten daar veel van. Nu zijn er geen integrale en digitale dossiers per patiënt.

Verpleegkundigen en verzorgenden stellen ook voor om zaakmanagers aan te stellen voor chronisch zieken, om hen te ondersteunen bij de aanvraag van zorg en zorgvoorzieningen. Zij zien dat chronisch zieken vaak hun weg niet vinden in het woud van loketten.

Verder doen zij de suggestie van een landelijke databank met kwaliteitsprotocollen voor alle werkenden in de zorg. Dit kan een oplossing bieden voor de situatie dat elke zorginstelling zelf richtlijnen en protocollen ontwikkelt, die niet allemaal even hoog van kwaliteit zijn.

Er is ook een bureaucratische ergernis waarvoor verpleegkundigen en verzorgenden niet direct een oplossing zien. Dat is de grote hoeveelheid formulieren voor verantwoording en controle door overheid, verzekeraars en de Inspectie voor de Gezondheidszorg.

Het was het ministerie van Volksgezondheid dat V&VN vroeg dit onderzoek te doen. De overheid ziet de bureaucratie in de zorg graag verminderen. Het is nu nog niet duidelijk hoe de verzamelde signalen en suggesties worden uitgewerkt. Een panel van verpleegkundigen en verzorgenden behoort tot de mogelijkheden. Zij kunnen tenslotte zelf het best beoordelen of nieuwe regels iets toevoegen.

De auteur is hoofd communicatie bij V&VN, Beroepsvereniging van verpleegkundigen & verzorgenden Nederland.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer