Boeket bloemen via de brievenbus
KLAASWAAL - Iemand verrassen met een boeket rozen via de post? Dat kan sinds kort via de website stuurbloemen.nl. Ondernemer Paul van de Loo uit Klaaswaal bedacht een procedé waarbij bloemen tijdens de verzending ’slapen’ en eenmaal uitgepakt weer ’ontwaken’. De feestelijke verpakking is op brievenbusformaat. „We garanderen zeven dagen vaasleven.”
De testfase is voorbij, de verkoop via internet stijgt gestaag. De website is inmiddels gebruiksvriendelijk, een bedrijfshal in het Zuid-Hollandse Bleiswijk fungeert als inpak- en verzendcentrum en TNT doet de bezorging. Voor 18.00 uur besteld, betekent levering de volgende dag.Het concept lijkt simpel: stop een bos rozen in plastic folie, leg hem in een fleurige verpakkingsdoos en versturen maar. „Zo eenvoudig is dat niet”, schetst Van de Loo, die in zijn kantoor te midden van de Hoeksche Waardse akkers een voorbeeldbestelling uit de koeling pakt.
Voor gegarandeerde versheid van de zending deed hij met een compagnon een unieke vinding. „Die vriend bezit veel kennis van lasertechnologie. Door minuscule gaatjes die in de folie zijn gebrand, dringen wél zuurstof- en CO(in2(-moleculen de verpakking binnen, maar géén waterstofmoleculen. Hierdoor vertraag je het rijpingsproces aanzienlijk, alsof de bloem slaapt. Eenmaal uit de verpakking ontwaakt de bloem binnen 24 uur.”
Veel consumenten weten de website inmiddels te vinden. Daaronder opvallend veel 65-plussers, vertelt de agrariër. „Deze groep surft veel op internet. Hoewel ouderen uiterst terughoudend zijn met bestellingen via de computer, plaatsen ze vaak hun eerste internetorder bij ons. Waarschijnlijk vanwege de samenwerking met TNT, een betrouwbare naam.”
Van de Loo verwacht een stormloop met Valentijnsdag, medio februari. Vooral door geliefden op afstand die hun dierbaren willen verrassen. Maar ook bedrijven zijn belangrijke afnemers. „Zo gebruikt een grote energiemaatschappij onze brievenbusbloemen als pleister op de wonde voor ontevreden klanten. Ook een bekende landelijke dagkrant doet dat. En een multinational verrast het jarige personeel ermee.”
Om zijn product in de markt te zetten, benaderde Van de Loo anderhalf jaar geleden TNT. „We brainstormden over de afmeting en de stevigheid van de verpakking. De boeketten moeten tenslotte door de brievenbus. Tevens verstuurden we via TNT duizend proefboeketten. Uit een enquête bleek grote tevredenheid. Alleen de verpakkingsdoos moest steviger. Inmiddels maakt dat bedrijf reclame voor ons. Zo’n grote partner heb je nodig om voet aan de grond te krijgen. De investeringskosten zijn aanzienlijk.”
Ondanks het feit dat boeketten met rozen en tulpen tot een klein pakketje worden gereduceerd, belooft Van de Loo topkwaliteit. „Door onze speciale verpakking garanderen we minimaal zeven dagen vaasleven. De snijbloemen blijven eerder langer dan korter leven. Dat komt doordat ze in principe verser zijn dan die uit de winkel. Ik neem direct af bij de veiling, het logistieke traject sla ik dus over. Bovendien staan bloemen vaak nog even in een winkel. Kostbare tijd gaat dan verloren.”
Van de Loo slaat met zijn internetbedrijf de vleugels uit tot over de landsgrenzen. Een handelspartner in Duitsland onderhoudt goede contacten met Deutsche Post. „Ik verzend halffabrikaten (bloemen en verpakking) naar hem en hij doet er na bestelling een begeleidingsbrief bij en verzendt het pakket.”
Binnenkort volgt Engeland. Omdat de brievenbusgleuven daar kleiner zijn, ontwikkelde Van de Loo een nog dunnere verpakking. „Datzelfde probleem doet zich voor bij oudere Amsterdamse huizen met een smalle betonnen gleuf.” België blijft voorlopig buiten schot. „De postbezorging is daar weinig betrouwbaar.”
Het assortiment kent alleen rozen en tulpen. „Die worden het meest verkocht. Bovendien passen ze door de brievenbus. Met een zonnebloem is dat lastiger.” Van de Loo werkt aan een opvouwbare vaas die voor een kleine meerprijs bijgevoegd kan worden. Handig voor ontvangers in een ziekenhuis of bedrijf.
Of een dozijn rozen in een doosje romantisch is? „Is een Hallmarkkaart dat wel? Ik zie liever bloemen op tafel dan een ansichtkaart. Bovendien stuur je geen bosje rozen, maar een verrassingspakket.”