Sneetje snackbrood na schooltijd
MAASTRICHT - Elk kind lust wel iets lekkers als het ’s middags thuiskomt uit school. Chips bijvoorbeeld, of iets zoets. Dat het ook anders kan liet een aantal standhouders vrijdag zien op de culinaire beurs Puur in Maastricht. Schotel bijvoorbeeld eens Fingerbread voor, een minibrood in dunne plakjes. „Onze kinderen vragen niet meer om zoet.”
Streekproducten, vooral uit bourgondisch Limburg. Olijfoliesoorten in alle geuren en kleuren, maar zonder uitzondering van hoog niveau. Wijnen en chocoladeproducten. De standhouders van Puur 2008 -een culinaire beurs voor gastronomische fijnproevers en hobbygastronomen die vrijdag, zaterdag en zondag in Maastricht plaatsheeft- weten wat hun publiek voorgeschoteld wil krijgen.Wat opvalt tussen alle prijzige topproducten, is het aanbod van gezond en snel ”fingerfood”: kleine hapjes die de strijd moeten aangaan met zoete en vette tussendoortjes. Die door hun kleine verschijningsvorm iets liefs over zich hebben. Die haast veranderen in hebbedingetjes. Zoals de Viva Veggies, kleurige minigroentes. Ze moeten de reiziger gaan verleiden om bij een tankstation de aanlokkelijke reep Mars te laten liggen. Ze moeten straks op scholen de strijd aangaan met de vette hap.
De minigroenten liggen op dit moment alleen in de schappen van diverse supermarkten, waaronder Jumbo, Boni en Dekamarkt, vertelt Gerard Koolen, directeur van Viva Veggies. Bij wijze van proef liet de ondernemende tomatenteler uit Asten-Heusden alvast verpakkingsmateriaal ontwikkelen om zich met zijn komkommertjes, tomaatjes en paprikaatjes op de snackmarkt te richten. Koolen biedt ze aan in kleine, doorzichtige plastic doosje met een vrolijke sticker erop. In de toekomst wil hij het aanbod verder uitbreiden, bijvoorbeeld met mini-asperges en radijsjes.
„Met onze producten spelen we in op de hype om gezonder te eten”, licht Koolen toe. „Ik hoop dat de Viva Veggies de drempel om gezonde keuzes te maken lager maken.” Vrolijk klinkende namen als Milanino (tomaat), Koniki (komkommer) en Pepico (paprika) moeten de consument het laatste duwtje geven.
Fingerbread, een in dunne plakjes gesneden brood met de doorsnede van een stokbrood, speelt in op ongeveer dezelfde doelgroep als de Viva Veggies. De verpakking oogt hip met haar felle kleuren. Het product is nu tweeënhalve week op de markt, vertelt mede-eigenaar Ruud Gilissen van Fingerbread. Binnen een aantal weken ligt het snackbrood bij de grootste Albert Heijnwinkels, en ook C1000 heeft belangstelling getoond. Vooralsnog is het alleen te koop in een gecombineerde verpakking met twee doosjes salade of tapenade.
Volgens Gilissen is Fingerbread een slimme vervanger van toastjes en stokbrood. „Stokbrood moet je voor de stevigheid altijd dik snijden, ook als je een klein hapje voor bij de borrel wilt. Bij een toastje denk je bij elk hapje dat je neemt: wanneer zou-ie breken?” De stevige broodsneetjes die Gilissen aanbiedt hebben nog een voordeel. Door het gebruik van rogge- en tarwemeel zijn ze gezonder dan stokbrood en toastjes die doorgaans, net als wit brood, van bloem zonder vezels zijn gemaakt.
Kinderen vinden een miniproduct als Fingerbread leuk, merkt Gilissen. „Wij geven onze kinderen wel eens een paar sneetjes mee in hun broodtrommel.” Maar ook als ze thuiskomen krijgen ze het brood voorgeschoteld. De variant met Italiaanse kruiden en die met pompoenpitten is favoriet, ook al had de ondernemer verwacht dat kinderen de voorkeur zouden geven aan Fruitybread, een broodsoort met stukjes papaya. „Als de kinderen uit school komen met een vriendje, zetten we vaak sneetjes Fingerbread neer, even knapperig gebakken in de oven. De schaal is aan het eind van de middag leeg en ze vragen niet meer om zoet.”
Een minder knuffelig uiterlijk dan de Viva Veggies en Fingerbread hebben de producten van Koppert Cress. De bedoeling van het gezonde kruid in een kartonnen bakje is echter dezelfde: op een gemakkelijke manier iets gezonds nuttigen. De „nieuwe variatie op tuinkers”, zoals een van de standhouders de kruiden noemt, ligt al sinds enige tijd in de winkel.
Aan de horeca levert het bedrijf uit Monster zestien variaties, de consument moet het voorlopig doen met een kruid met een smaak die veel aan broccoli doet denken, BroccoCress, en een met rucolasmaak. Een pluk op een tortilla en een flinke hoeveelheid antioxidanten en vitamine C is binnen, aldus een promotiefolder.
Misschien is het een idee om alle nieuwe en gezonde gemaksproducten te combineren. Neem een sneetje Fingerbread, beleg die met schijfjes Milanino en Koniki en leg bovenop een pluk BroccoCress. Het is even wennen aan de namen, maar stukken gezonder dan een schaaltje chips.