Toename klachten over politie
APELDOORN - Nederlanders hebben in 2006 meer geklaagd over de politie. Het aantal klachten steeg tot een recordhoogte van 6915, een stijging van 2 procent ten opzichte van 2005.
Daarmee zet de stijging voor ten minste het zesde jaar door. Dat blijkt uit onderzoek van deze krant, die voor de tweede keer het aantal klachten over de politie onderzocht.Bij de helft van de 26 politiekorpsen steeg het aantal klachten. Vooral in de politieregio Brabant-Zuidoost was die stijging merkbaar. Volgens het jaarverslag werden in 2006 269 klachten ingediend, tegenover 182 in 2005: een stijging van 47 procent. Ook in de regio IJsselland steeg het aantal klachten fors. De politie Utrecht ontving de meeste negatieve reacties. In totaal werden 893 brieven geregistreerd.
In twaalf regio’s nam het aantal klachten licht af. In Limburg-Zuid daalde het aantal klachten met maar liefst 33 procent. In 2005 zagen slechts drie korpsen het aantal klaagschriften dalen.
Dat het aantal negatieve reacties desondanks opnieuw is gestegen, is opmerkelijk. De politiekorpsen besteden veel tijd aan het terugdringen van het aantal klachten. J. Egas, woordvoeder van de Raad van Hoofdcommissarissen, heeft „geen sluitende verklaring” voor de stijging. „Wat we wel merken, is dat mensen beter geïnformeerd zijn dan een aantal jaar geleden. Ze vinden gemakkelijker de weg als ze ontevreden zijn.”
Uit de jaarverslagen blijkt dat een aanzienlijk deel van de zaken niet tijdig wordt afgehandeld. Volgens de richtlijnen moet een klacht binnen tien weken informeel worden afgedaan, of binnen veertien weken door een klachtencommissie. In werkelijkheid ligt het aantal weken soms twee keer zo hoog.
In 2006 verrichtte deze krant voor het eerst onderzoek naar het aantal klachten over de politie. Toen bleek dat het aantal klachten tussen 2001 en 2005 met bijna 40 procent was toegenomen.