Albert Heijn en Unilever leggen ruzie bij
Albert Heijn heeft maandag de schappenoorlog met was- en levensmiddelenfabrikant Unilever na een ruim een week bijgelegd. De twee hebben na moeizame onderhandelingen alsnog een akkoord over leveringsvoorwaarden en prijzen bereikt.
Albert Heijn vulde een aantal Unilever-producten in zijn schappen niet aan om gunstigere voorwaarden en een lagere prijs af te dwingen. Het ging om merken als Omo, Croma, Knorr, Unox en Cif. Albert Heijn bood eigen merken als alternatief aan.
Het gebeurt niet vaak dat een schappenoorlog voorkomt. Albert Heijn zei tot de maatregel te zijn gedwongen door de opstelling van Unilever. In de detailhandelsbranche is het een bekend gegeven dat grote leveranciers, zoals Unilever, een sterke machtspositie hebben en de afnemers (supermarkten) onder druk kunnen zetten. Maar ook een supermarktreus als Albert Heijn kan door zijn omvang het onderhandelingsspel hard spelen.
Beide bedrijven willen niets zeggen over de inhoud van het akkoord. „Wij zijn tevreden over het resultaat”, liet een woordvoerder van Albert Heijn maandag weten. Een dergelijke onderhandelingstactiek is volgens hem geen structureel beleid.
„Wij kunnen ermee leven”, meende een zegsman van Unilever in een reactie. Hij had „niet de indruk” dat de onderneming door de actie van Albert Heijn veel schade heeft geleden.