Onrust bij spoorwegen door vertrek Peeters
De ondernemingsraad (OR) van de Nederlandse Spoorwegen gaat zonder de Belgische professor C. Peeters verder met het maken van een alternatief dienstrooster. De vervoersdeskundige heeft zich gisteren teruggetrokken omdat de OR geen vertrouwen meer in hem heeft.
De raad plaatste de vervoersdeskundige woensdagavond op een zijspoor. De vakbond VVMC verklaarde gisteren daarover „verbijsterd” te zijn. De grootste vakbond onder het NS–personeel kan niet geloven dat de samenwerking met de Belgische hoogleraar in het zicht van de haven is gestrand. „De oplossing van het conflict over het zogenoemde ’rondje om de kerk’ staat nu opnieuw onder grote druk. We zijn terug bij af”, aldus VVMC–bestuurder H. Vankan.
Volgens OR–voorzitter G. Wold veroorzaakt het vertrek echter nauwelijks vertraging bij het zoeken naar een oplossing. „De hele wereld kan over deze zaak in gevecht zijn, maar wij gaan door.” Wold benadrukt dat vakbonden niet betrokken zijn bij de besluitvorming van de OR.
Peeters was in het voorjaar gevraagd het gewraakte dienstrooster nog eens door te lichten. Na alle voorgaande acties bij het spoor vonden alle partijen elkaar ten slotte in de aanstelling van de Belgische hoogleraar. Het personeel had op zijn komst aangedrongen.
Wold: „We gaan nu op zoek naar een nieuwe adviseur.” De OR wil in januari al een aantal gewraakte maatregelen voor het rijdend personeel veranderen. Maar zelfs al eerder dan januari zouden wijzigingen kunnen worden doorgevoerd. „En dan bedoel ik de aanpak van het saaie rooster (rondje om de kerk), maar net zo goed maatregelen voor mensen die nu wel erg vaak op zogeheten ’agressietreinen’ werken. We moeten alleen wel overeenstemming hierover bereiken met de directie”, aldus Wold.
Peeters gaf juist aan dat hij zich terugtrekt als adviseur van de OR omdat er binnen de raad „een gebrek aan eenheid” is.
Punctualiteit
Komende maandag besluiten de kaderleden van de VVMC wat ze verder gaan doen. Volgens Vankan veroorzaakt het vertrek van Peeters grote onrust binnen NS. Volgens de VVMC zou Peeters vooral aan de kant zijn gezet omdat hij zijn mond voorbij heeft gepraat over de punctualiteit van de NS. Veel meer treinen (85 procent) kunnen volgens hem op tijd rijden dan de 80,5 procent die de verantwoordelijke minister, Netelenbos (Verkeer), kort daarvoor aan de Tweede Kamer had gemeld.