CU: Scherp regels seksdating tv aan
DEN HAAG - Fractieleider Slob van de ChristenUnie wil seksdating en 06-belprogramma’s, die ’s nachts op de commerciële televisie worden uitgezonden, aan banden leggen. Dat zei hij maandag tijdens het debat over de mediabegroting in de Tweede Kamer. De uitzendingen vallen onder de noemer van telewinkelen en Slob wil de regels hiervoor aanscherpen.
Volgens de kleinste regeringspartij kan het niet zo zijn dat ’s nachts met telewinkelen niks anders aan de man te brengen is dan seks. Ook zouden grote tv-blokken met seksdatingprogramma’s niet passen in het kabinetsstreven om de seksualisering van de samenleving tegen te gaan. In zijn emancipatienota heeft minister Plasterk (Media) hierover wijze dingen gezegd, oordeelt Slob.
Plasterk zei echter in het debat dat hij niets voelt voor wetgeving op het gebied van deze reclames. „Er bestaat al een reclame code commissie. De ChristenUnie kan daar een klacht indienen. Ik vind dat eerst dat soort paden bewandeld moeten worden”. Slob was het daar niet mee eens en diende een motie in waarin hij eiste dat Plasterk de mogelijkheden gaat onderzoeken om deze reclames op basis van de mediawet te verbieden.
In de Tweede Kamer kreeg de ChristenUnie bijval van de SGP en het CDA. Andere regeringspartij PvdA liet bij monde van Van Dam weten dat erotische datingreclame smakeloos is, maar dat „in een vrij land blote borsten op tv mogen”.
Slob wil verder dat kabelbedrijven „schone pakketten” met extra tv-zenders gaan aanbieden. „Nu is het zo dat als je iets extra’s wil, je er porno bij krijgt. Net alsof je als sportliefhebber ook geacht wordt porno te willen zien”, aldus de woordvoerder.
Het televisiestation SBS stelt maandag in een reactie dat de ChristenUnie beter zijn pijlen kan richten op andere media, zoals kranten en internet. „We snappen best dat de partij mee wil liften op de aandacht die er nu voor het onderwerp telewinkelen is”, stelt een zegsman. „Maar het grootste deel van de seksadvertenties en de seksdating staat in kranten en op internet. Als de ChristenUnie al een daad wil stellen, kan de partij zich beter op die media concentreren.”