Economie

Kabinet onder druk om kilometerheffing

DEN HAAG (ANP) - Het kabinet moet leiderschap tonen en snel kilometerheffing invoeren op de Nederlandse wegen. Dat stelde voorzitter Willem Heeren van Koninklijk Nederlands Vervoer (KNV) woensdag in Den Haag tijdens het jaarcongres van zijn belangenorganisatie.

22 November 2007 11:14Gewijzigd op 14 November 2020 05:18

Heeren vindt dat de miljardeninvesteringen die nodig zijn voor het spoor, metrolijnen, extra (snel)wegen en extra parkeerruimte bij stations, deels gefinancierd kunnen worden uit de opbrengst van kilometerheffing. De filerijder krijgt dan de keuze om zijn auto aan de rand van de stad achter te laten, redeneert Heeren.Het kabinet wilde aanvankelijk uiterlijk in 2011 kilometerbeprijzing landelijk invoeren. De bestaande belastingen zouden geleidelijk plaatsmaken voor een eerlijker heffing, die rekening houdt met tijd, plaats en milieubelasting van het voertuig. Later stelde het kabinet de ambitie bij. Sindsdien heet het dat in deze kabinetsperiode een „eerste uitvoerbare, betekenisvolle en onomkeerbare stap” moet worden gezet op weg naar een landelijke kilometerheffing. Vorige week bleek dat het kabinet dit eindbeeld pas op z’n vroegst werkelijkheid rond 2016 ziet worden.

KNV is teleurgesteld over de gang van zaken. De werkgeversorganisatie vindt dat het hoog tijd is voor verandering. „Alleen op die manier worden de werkelijke kosten van het autogebruik zichtbaar en zullen er economische keuzes voor het openbaar vervoer gemaakt worden”, voorziet de belangenclub.

Koninklijk Nederlands Vervoer vindt dat het kabinet de portemonnee moet trekken om te voorkomen dat de bereikbaarheid van met name de Randstad nog verder verslechtert. „Er is al jarenlang sprake van onderinvesteringen”, zei Heeren. „Die trend moet omgebogen worden, zodat de bereikbaarheid verbetert en er minder milieuschade ontstaat.” Heeren wees erop dat het Rijk in de afgelopen jaren heeft bezuinigd op het openbaar vervoer. Een aantal jaren geleden ging 0,3 procent van het bruto nationaal product naar het openbaar vervoer, nu is dat 0,2 procent.

Heeren krijgt steun van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG). „Kilometerbeprijzing duldt geen uitstel”, meent de belangenbehartiger van lagere overheden. De VNG vindt verder dat voorgenomen bezuinigingen van het kabinet op het regionale en lokale openbaar vervoer moeten worden teruggedraaid.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer