Buitenland

Duits en Frans ov langdurig plat

FRANKFURT/PARIJS – Het Duits en Frans openbaar vervoer ligt plat. De staking in het Duitse ov is vooral voelbaar in het oosten van het land. Volgens een zegsman van de Deutsche Bahn (DB) rijdt daar circa 85 procent van de regionale treinen niet. In het westen is de situatie iets beter met 50 procent.

Redactie economie
15 November 2007 07:21Gewijzigd op 14 November 2020 05:17
Stakend spoorwegpersoneel gisteren in Keulen. Foto EPA.
Stakend spoorwegpersoneel gisteren in Keulen. Foto EPA.

In het personenvervoer over lange afstanden is de situatie nog beter, stelt DB. Ongeveer twee derde van de treinen rijdt. De ICE hogesnelheidstreinen rijden vrijwel allemaal.Treinmachinisten van de Duitse vakbond GDL begonnen vanmorgen vroeg met een landelijke staking in het Duitse personenvervoer. Franse machinisten staken al sinds dinsdagavond en gingen daar vandaag mee door. Reizigers tussen Amsterdam en Parijs hebben geen hinder: de Thalyshogesnelheidstreinen rijden gewoon, aldus een woordvoerder van NS Internationaal.

De driedaagse Duitse staking begon woensdag met een onderbreking van het goederenverkeer. De staking duurt tot zaterdagochtend 02.00 uur en is de grootste in de geschiedenis van de DB.

De GDL machinisten zeggen dat zij te slecht worden betaald vergeleken met hun collega’s in andere Europese landen. De bond eist 31 procent loonsverhoging. De DB wijst dat van de hand. Eerder wees de bond een loonsverhoging van 4,5 procent af die DB was overeengekomen met twee algemenere spoorwegvakbonden. In paginagrote advertenties vraagt de DB de GDL in de kranten van donderdag om te stoppen met de „waanzin” van de staking. Alleen al de staking in het goederenvervoer kost de Duitse economie volgens experts 50 miljoen euro per dag.

Franse machinisten, buschauffeurs en metrobestuurders staken sinds dinsdagavond uit protest tegen bezuinigingsplannen van president Sarkozy voor het pensioensysteem. Deze staking zou in elk geval tot vanavond voortduren. In de omgeving van Parijs stond in de ochtendspits woensdag en vandaag meer dan 300 kilometer file, twee keer de normale lengte.

Sarkozy heeft inmiddels positief gereageerd op een aanbod van de vakbonden om opnieuw om de tafel te gaan zitten.

Slechts een handvol treinen reed woensdag. Van de 700 hogesnelheidstreinen reden er 70 en slechts 20 procent van alle metro’s en 15 procent van de bussen in de Franse hoofdstad reden, aldus de BBC. Volgens de spoorwegen staakte 61,5 procent van de werknemers in het openbaar vervoer.

De regering wil het pensioenstelsel voor een half miljoen ambtenaren hervormen zodat sommige werknemers niet meer op hun vijftigste kunnen stoppen met werken en toch een volledig pensioen krijgen. Sarkozy heeft de weg vrijgemaakt voor onderhandelingen tussen vakbonden en bedrijven.

De regering probeerde voor het laatst in 1995 hervormingen binnen de ouderdomsvoorziening door te voeren. Dat leidde destijds tot lange stakingen. Toen ging de regering uiteindelijk door de knieën voor de eisen van de stakers.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer