„Vliegveiligheid is in het geding”
De overheid houdt te weinig toezicht op de veiligheid van vliegtuigen. Die beschuldiging uitte voorzitter R. van der Hout van de Nederlandse Vereniging van Luchtvaarttechnici (NVLT) donderdag. „De overheid moet niet alleen de veiligheidsprocedures controleren, maar ook de uitvoering daarvan”, meent hij.
„De Inspectie Verkeer en Waterstaat (IVW), die sinds vorig jaar ook toezicht op de luchtvaart houdt, is nog nooit bij ons komen kijken”, aldus Van der Hout. Dat vindt hij te gek voor woorden, zeker in deze tijden, waarin veiligheid hoog op de politieke agenda staat. Volgens een woordvoerder van het ministerie is de controle na de aanslagen van 11 september 2001 juist intensiever geworden. Hij weet echter niet of het werk van de technici eveneens extra aandacht krijgt.
Bij gebrek aan controle zorgen de grondwerktuigkundigen er nu zelf voor dat de veiligheidsregels worden gehandhaafd. „Terwijl eigenlijk de werkgever, KLM en de overheid, in dit geval dus de IVW, daarvoor verantwoordelijk zijn.” Incidenten worden wel gemeld door de technici, maar Van der Hout heeft niet de indruk dat daar verder veel mee gebeurt.
De grondtechnici probeerden samen met KLM de procedures voor het melden van problemen aan en om vliegtuigen te verbeteren. Door de verslechterde verhouding tussen de technici en de directie van KLM is een aantal van hen inmiddels echter uit het overleg gestapt. Incidenten worden nu ook rechtstreeks aan de luchtvaartinspectie gemeld.
Om de veiligheid van het personeel te waarborgen, gaan de technici vanaf vandaag weer exact volgens de boekjes werken. „Veel mensen zijn door de verslechterde verhouding met de directie zo van slag dat zij zich niet altijd meer even goed kunnen concentreren”, verklaart de NVLT-voorzitter. „Om de arbeidsverhoudingen te verbeteren, moeten eerst de arbeidsvoorwaarden goed zijn.”