„Veel belangstelling voor aankoop Het Parool”
Voor de aankoop van de noodlijdende combinatie van de Amsterdamse krant Het Parool en huis-aan-huisbladencluster Weekmedia bestaat veel belangstelling. Uitgeverij PCM maakte dinsdag bekend de bedrijfsonderdelen kwijt te willen. „We krijgen vele serieuze reacties”, aldus directeur/uitgever R. Steenbergen van Het Parool/Weekmedia donderdag. De interesse komt uit de uitgevers- en drukkerijenhoek, maar ook van IT-bedrijven en individuele geldschieters.
PCM Uitgevers wil stoppen met Het Parool, Weekmedia en uitgeverij Crosspoints. Het Parool/Weekmedia werkt aan een plan om zelfstandig door te kunnen met de financiële injectie van een of meerdere partijen. „Dat businessplan moet volgende week klaar zijn”, zegt Steenbergen, die niets kwijt wil over de bijhorende toekomstvisie. Rond 15 november geeft PCM al dan niet zijn zegen aan de door Het Parool/Weekmedia gewenste verbintenis.
Een van de geïnteresseerden is De Persgroep, de Vlaamse winstgevende uitgever van de populaire krant Het Laatste Nieuws en de veel kleinere De Morgen. „Het gaat om een bedrijf binnen een van onze kernactiviteiten, in hetzelfde taalgebied. Bovendien laat onze financiële situatie het toe. Dus het zou dom zin als we al meteen nee zouden zeggen tegen zo’n opportuniteit”, stelt topman C. van Thillo.
De interesse van De Persgroep is „een verrassing” voor Steenbergen. „Maar we gaan om tafel met iedere serieuze gegadigde.” Hij wil niet zeggen hoeveel en welke gesprekspartners zich al hebben gemeld. „Het zijn er velen en dat sterkt ons in het gevoel dat we absoluut bestaansrecht hebben.”
Met de Noordelijke Dagblad Combinatie (NDC), uitgever van onder meer het Dagblad van het Noorden, de Leeuwarder Courant en huis-aan-huisbladen, heeft inmiddels een oriënterend gesprek plaatsgevonden, laat directeur J. de Roos weten. Hij verwacht „zeker nog” een tweede gesprek, maar is „best somber” over de kans van slagen. „Het gaat toch om een bedrijf dat zich al twintig jaar in de rode cijfers beweegt. Op korte termijn valt er voor NDC geen synergievoordeel te behalen. Maar ik verwacht dat onze schaalgrootte in het Noorden binnen vijf tot tien jaar te beperkt is.”
NDC is alleen geïnteresseerd in de combinatie van Het Parool en Weekmedia. „Het Parool heeft een dekking van 20-25 procent op de advertentiemarkt. Dat is een zwakke positie. De weekbladen zijn nodig om adverteerders voldoende dekking te bieden.” NDC is ook bereid te participeren in een groep van financiers. „Als we iets doen, hoeft het geen 100 procentsbelang te zijn, maar we moeten wel voldoende zeggenschap hebben.”