Ruzie ProRail en NS over verdeling spoor
UTRECHT - NS en spoorbeheerder ProRail ruziën nog altijd over de verdeling van de spoorcapaciteit in het nieuwe jaar. Eerder uitten ook Connexxion en de reizigersorganisaties kritiek. Dinsdag voegden zich de verladersorganisatie EVO en spoorgoederenvervoerder Railion zich bij de critici.
De Tweede Kamer debatteert woensdag met minister Eurlings van Verkeer over de problemen met de capaciteitsverdeling op het spoor.NS gaf een overzicht van de gevolgen van het verdelingsplan van ProRail. NS moet wekelijks 125 ritten schrappen. Daarnaast is de dienstregeling van nog eens 200 treinen aangepast. Dat houdt in dat deze treinen tussen de 5 en de 20 minuten langer gaan doen over hun ritten.
Railion en EVO maken zich „ernstige zorgen over de bereikbaarheid van de Nederlandse industrie en zeehavens.” Volgens Railion, marktleider in goederenvervoer over het spoor, en EVO moet het spooronderhoud in de toekomst anders worden geregeld. Het treinverkeer is de laatste jaren fors toegenomen. Tegelijkertijd moet op grote schaal onderhoud worden uitgevoerd.
De goederenvervoerders stellen dat ProRail de situatie voor het goederenvervoer veel te rooskleurig heeft voorgesteld. Railion zegt alleen al 59 treinen per week minder te kunnen laten rijden als gevolg van de ProRail-planning, terwijl ProRail zou hebben aangegeven dat alle goederenvervoerders bij elkaar opgeteld 10 treinen per week minder kunnen laten rijden.
Een woordvoerster van ProRail wees er dinsdagmiddag op dat deskundigen binnen twee weken een oordeel over de bezwaren vellen, waarna de planning kan worden aangepast.
Overigens heeft NS er begrip voor dat ProRail voor een moeilijke opgave staat, stelt de spoorwegonderneming. „Zij moet het onverenigbare proberen te verenigen: op het drukste spoorwegnet van Europa meer treinen laten rijden dan er eigenlijk op passen.”