NS maakt bezwaar tegen spoorplan ProRail
UTRECHT (ANP) – De Nederlandse Spoorwegen tekenen bezwaar aan tegen de plannen van ProRail voor de beschikbaarheid van het spoor in 2008. Dat meldde een woordvoerder van NS maandag. Het spoornetwerk in Nederland is overbelast. ProRail maakte vrijdag bekend dat er in 2008 drie miljoen treinritten gaan over het Nederlandse spoor, 200.000 meer dan dit jaar.
De NS vindt het onacceptabel dat er wekelijks honderd ritten moeten worden geschrapt en dat de dienstregeling van nog eens tweehonderd treinen verslechtert. Het nachtnet tussen Noord–Brabant en de Randstad gaat slechts twee nachten rijden, van vrijdag op zaterdag en van zaterdag op zondag. In de nacht van donderdag op vrijdag biedt het spoor volgens NS geen ruimte aan nachttreinen, hoewel spoorbeheerder ProRail dat wel heeft toegezegd. „Het is nog erger dan we afgelopen vrijdag dachten, toen ProRail de capaciteitsverdeling bekendmaakte", aldus de woordvoerder.Dagelijks worden zeker 10.000 reizigers gedupeerd als ProRail het plan doorzet, verwacht NS. Vooral reizigers op enkelsporige tracés krijgen te maken met uitval van treinen. Het gaat dan bijvoorbeeld om de verbinding Woerden–Leiden.
De Nederlandse Spoorwegen zijn nog bezig met een analyse van het plan van ProRail. Maandag ontdekte de spoorwegonderneming dat het Centraal Station in Eindhoven, een van de drukste stations in Nederland, komend jaar elke dinsdag uren lang op slot gaat. „In het plan van ProRail stoppen er op dinsdagen tussen 09.00 en 12.00 uur en tussen 13.00 en 14.30 uur geen treinen in dat station. Dat kunnen wij niet uitleggen aan onze klanten".
ProRail begrijpt weinig van de bezwaren. „Het klopt dat we niet alle wensen van NS hebben kunnen honoreren", aldus een woordvoerster van de spoorbeheerder. „Maar het is onzin dat het centraal station in Eindhoven helemaal op slot gaat tussen die tijdstippen. Wel is het zo dat 33 van de 140 treinen in die periode niet kunnen rijden. Als NS de dienstregeling wat aanpast, kan het aantal treinen dat uitvalt nog naar beneden worden bijgesteld. Ons plan biedt ook voldoende ruimte voor personentreinen in de nacht van donderdag op vrijdag".
ProRail beoordeelt de bezwaren van de Nederlandse Spoorwegen binnen tien dagen. Als de spoorbeheerder NS niet tegemoet wil komen, kan de personenvervoerder naar de mededingingsautoriteit NMa stappen en in uiterste instantie een kort geding aanspannen.