Powerpoint maakt catechese visueel
BLESKENSGRAAF - Niet tot vermaak, maar tot lering. Zo typeert ds. P. van der Kraan de uitgave van een cd met powerpresentatie bij de catecheselessen ”Leren om te Leven”. „Jongeren worden tegenwoordig meer geprikkeld door wat ze zien dan door wat ze horen.”
Samen met A. Pals, docent sociaal agogische vaardigheden aan de opleiding godsdienst pastoraal werk aan de Christelijke Hogeschool Ede (CHE), stak ds. Van der Kraan, hervormd predikant in Bleskensgraaf, jaren in de voorbereiding van deze powerpointpresentatie (evenals de methode een uitgave van Groen). Ds. Van der Kraan verzorgde de inhoudelijke kant, Pals meer de creatieve vormgeving.Ds. A. J. van den Herik, hervormd predikant in Hoevelaken, is betrokken bij de herziening en de restyling van de methode en bijbehorende handleidingen. Met ingang van dit jaar verschijnt jaarlijks een deel herzien en restyled, tot en met 2010. De verschijning van de cd houdt daarmee gelijke tred. In 2011 wil men nog presentaties laten verschijnen bij het belijdenisdeel, dat vorig jaar al in nieuwe stijl is uitgekomen.
Ds. Van der Kraan wil de powerpointpresentaties zo sober mogelijk houden. „Er is sprake van een gemiddeld aantal van dertien dia’s per presentatie en een gemiddeld aantal beelden van zeven per presentatie. De afbeeldingen zijn functioneel gekozen en zijn geheel gericht op ondersteuning van de lesstof. De catecheet heeft alle ruimte om zijn eigen bijdrage te leveren tijdens de les. Bovendien scheelt het de catecheet veel bordwerk.”
Met de uitgave willen de initiatiefnemers tegemoetkomen aan de behoefte aan meer gevisualiseerd onderwijs. „Het onderwijs is ook in de reformatorische gezindte steeds meer gericht op overdracht via beelden”, aldus ds. Van der Kraan. „Om de kloof tussen onderwijs en catechese niet groter te laten worden dan ze vaak al is, is het van belang om als catecheet hierop in te spelen. Jongeren worden tegenwoordig meer geprikkeld door wat ze zien dan door wat ze horen.”
Uit reacties van collega’s merkt ds. Van der Kraan op dat er veel belangstelling voor de presentaties is. „Er zullen predikanten en catecheten zijn die het principieel niet zien zitten om het middel van powerpoint te gebruiken, doorgaans omdat men onbekend is met digitale hulpmiddelen. Maar met name onder jongere collega’s verwacht ik veel interesse.”
De catechesemethode ”Leren om te Leven” is een praktische methode geschreven voor catechisatieonderwijs aan 12- tot 20-jarigen, vooral in gebruik in hervormd-gereformeerde kring. In de verschillende delen wordt het Oude en Nieuwe Testament besproken en een aantal thema’s uit de geloofsleer. In het laatste deel komen naast lessen over de Heidelbergse Catechismus, ook een aantal lessen met items uit de Nederlandse Geloofsbelijdenis en de Dordtse Leerregels voor. Van de methode zijn al 40.000 exemplaren verkocht.