Dagbladen zijn belangrijkste nieuwsbrengers
AMSTERDAM - Dagbladen zijn anno 2007 nieuwsbrenger nummer één, blijkt uit het jongste Mediabelevingsonderzoek uitgevoerd door TNS/NIPO en bureau Veldkamp.
Dat nieuws wordt door de miljoenen dagbladlezers als nuttig en geloofwaardig beschouwd. Bovendien laten dagbladen de andere in het onderzoek gemeten mediumtypen ver achter zich als het gaat om het vermogen mensen te raken.Uit het onderzoek komt verder naar voren dat dagbladen houvast bieden in een tijdperk waarin het gratis nieuws op straat ligt en het internet oneindig is. Dagbladen scoren het hoogst op de informatiefactor (bood nieuws, gaf nuttige en geloofwaardige informatie, hielp bij het vormen van een mening) en de geraaktheidsfactor.
Mensen zijn bereid te betalen voor hun krant. Maar liefst 87 procent van de totale oplage wordt dagelijks bij de mensen thuisbezorgd omdat ze hebben gekozen voor een abonnement. Wat betreft betrokkenheid (identificatiefactor) staan betaalde dagbladen op de tweede plaats in het onderzoek.
Van alle mediumtypen irriteert dagbladreclame de mediaconsument vrijwel het minst. Dagbladreclame biedt de lezer nieuwe, nuttige en geloofwaardige informatie. Net als het mediumtype zelf scoort ook dagbladreclame hoog op de identificatiefactor. Lezers voelen zich snel betrokken bij de commerciële boodschappen in de krant.