Spooktreinen zijn passé
RIJSWIJK (ANP) - De Erasmuslijn van RandstadRail is sinds maandag weer volledig in gebruik. De spooktreinen die sinds maart tussen Nootdorp en Den Haag-Centraal test- en proefritten reden op het lightrailtraject, zijn verleden tijd.
1988: De eerste berichten verschijnen over een nieuw systeem van openbaar vervoer tussen Rotterdam, Den Haag en Zoetermeer. Het toverwoord is lightrail, een lichte spoorverbinding.2002: Na jaren van gesteggel over trajecten, locaties van haltes en de financiering begint de aanleg van de RandstadRail.
Juni 2006: Spoorbeheerder ProRail draagt het spoor van de treinlijnen Zoetermeer Stadslijn en de Hofpleinlijn over aan de stadsregio Rotterdam en het stadsgewest Haaglanden, die verantwoordelijk worden voor RandstadRail. De Haagse vervoerder HTM en het Rotterdamse RET gaan de lightrail exploiteren.
29 oktober 2006: Na verscheidene keren van uitstel en proefritten die niet naar wens verlopen, wordt alleen de lijn tussen de Monstersestraat in Den Haag en Oosterheem in Zoetermeer in gebruik genomen.
3 november 2006: Een voertuig ontspoort bij station Den Haag-Centraal. Niemand raakt gewond. Na onderzoek blijkt slijtage van de rails de oorzaak.
11 november 2006: Het traject tussen Den Haag CS en Rotterdam Hofplein (de Erasmuslijn) krijgt groen licht. Beide lijnen blijven problemen houden met de seinen, wissels en ontsporingen.
29 november 2006: Twee rijtuigen ontsporen vlak na elkaar. Bij het ergste ongeval raken vijftien reizigers gewond. De Inspectie van Verkeer en Waterstaat (IWV) besluit de RandstadRail tot nader order stil te leggen. Het probleem blijkt een defect in een wissel en verkanting in de rails. Verkanting is het hoogteverschil tussen beide rails in een bocht. Deze zou te stijl zijn.
29 januari 2007: Het traject tussen Loosduinen en Den Haag CS in gebruik genomen. Op de vroegere Zoetermeerlijn ligt het verkeer nog altijd stil.
27 februari 2007: Wethouder Van Woensel treedt af in verband met de aanhoudende problemen met RandstadRail. In maart volgt Peter Smit hem op.
15 maart 2007: RET gaat testrijden tussen Nootdorp en Den Haag CS. Van de trajecten die werden stilgelegd, is dit het eerste waar opnieuw testritten worden gehouden.
8 mei 2007: Uit een rapport van de IVW naar de ontsporingen blijkt dat de betrokken partijen bij de ingebruikname niet onverantwoord hebben gehandeld. Wel zou het toezicht op de veiligheid niet in orde geweest zijn.
16 mei 2007: Een gedeelte van RandstadRail lijn 4, van De Uithof naar Den Haag CS, wordt in gebruik genomen.
4 juni 2007: Tussen Den Haag CS en station Oosterheem in Zoetermeer voert RandstadRail testritten uit. Dit is het laatste stuk rails waarop nog niet werd getest.
2 september 2007: RET maakt bekend dat de Erasmuslijn weer in zijn geheel in gebruik wordt genomen.