Voor de chipknip resteert een bijrol
Populair is chippen nooit geweest. Weliswaar stijgt het aantal transacties nog steeds, maar die toename is te herleiden tot een paar sectoren. In winkels zal het betaalmiddel langzaam verdwijnen, dalende kosten maken de pinpas inmiddels ook voor kleine betalingen interessant. Voor de chipknip resteert een bijrol.
Met veel tamtam werd elf jaar geleden de chipknip in de markt gezet. Een enthousiast onthaal kreeg de elektronische portemonnee echter niet. Tien jaar na de introductie bleek uit onderzoek van het bureau Millward Brown dat nauwelijks de helft van de bezitters van een pas met chipknip het betaalmiddel had opgeladen. Eén op de acht mensen maakte er zelfs nooit gebruik van terwijl de elektronische portemonnee wel was gevuld.Alleen voor parkeergarages, kantines en snoepautomaten voorzag de chipknip in een behoefte. Vorige maand lieten enkele fabrikanten van parkeerautomaten echter weten dat gemeenten vaker willen overstappen op pinbetalingen. Voorzichtig doken geluiden op dat de chipknip binnenkort zou verdwijnen.
„Erg voorbarig”, reageert woordvoerder Bob Goulooze van Currence, de merkeigenaar van zowel Chipknip als PIN. „Het aantal chipbetalingen stijgt nog iedere maand. Een op de tien elektronische betalingen gebeurt met de chipknip.” Uit cijfers blijkt dat in 2006 ruim 164 miljoen keer is gechipt tegen 147 miljoen een jaar eerder, een groei van 12 procent.
Wel is de chipknip voor veel winkeliers minder interessant, erkent Goulooze. „Ten tijde van de introductie lagen de communicatiekosten van pinnen hoger dan nu het geval is. Destijds betaalde de ondernemer telefoontikken, nu is hij tegen een laag tarief de hele dag online. Een pintransactie kost op dit moment ongeveer 5 cent, net zo veel als een chipknipbetaling.”
Bovendien stimuleren promotieteksten als ”Klein bedrag, pinnen mag” klanten tot het gebruik van de pinpas, ook bij het afrekenen van een enkel pak melk. Het Platform Detailhandel adviseert zijn leden inmiddels om de chipknip niet meer te gebruiken. „Hoe eerder weg, hoe beter. De consument wil er niet mee betalen en qua kosten maakt het vrijwel niet uit of hij zijn chipknip of pinpas gebruikt”, aldus woordvoerder Ilya Bruggeman.
Currence ziet alleen nog toekomst voor de chipknip in parkeergarages, voor automaten met versnaperingen en voor de catering, samengevat het parvencasegment. Goulooze: „We zijn niet blind voor de markt. Om die reden vragen we winkeliers uit andere sectoren om het gebruik van de chipknip te heroverwegen.”
Goulooze verwacht niet dat de chipknip ook uit het parvencasegment zal verdwijnen. „De chipknip is een enorm snelle manier van betalen. Zeker in een kantine is dat prettig. Als je dan in een lange rij staat en iedereen gaat pinnen, is de soep koud als jij mag afrekenen.” Verder wijst de woordvoerder op de enorme investeringen die gemeenten hebben gedaan om parkeerautomaten uit te rusten met een chipmogelijkheid. „Die stappen echt niet zomaar over.”
De Nederlandse Vereniging van Banken zal geen pogingen meer doen om mensen aan het chippen te krijgen, aldus zegsman Michel Noordermeer. „De consument bepaalt of een product aanslaat. Iets door de strot duwen, heeft geen enkele zin. Je kunt de ontwikkeling dan beter op zijn beloop laten.” Volgens de woordvoerder bevindt de chipknip zich in de laatste fase van de levenscyclus. Hij durft niet te voorspellen of de chipknip uiteindelijk verdwijnt. „Er zijn sectoren waar het betaalmiddel wel goed werkt. Maar de oorspronkelijke doelstellingen lagen op een hoger plan.”