Economie

Veel animo voor sites dagbladen

AMSTERDAM - In de eerste helft van dit jaar bezocht 55 procent van de Nederlanders een of meerdere keren een dagbladsite. Dat heeft Cebuco, de marketingorganisatie van betaalde Nederlandse dagbladen en dagbladportals, becijferd.

Redactie economie
17 August 2007 10:11Gewijzigd op 14 November 2020 05:01

„Sites van dagbladen beginnen massamediumachtige trekjes te vertonen”, liet Cebuco-onderzoeker Erik Grimm donderdag weten.Hoe groot de toename van het aantal bezoekers is, kan Cebuco niet zeggen, omdat de marketingorganisatie zich pas eind vorig jaar aansloot bij de Stichting Internet Reclame (STIR). Daardoor ontbreekt vergelijkingsmateriaal met voorgaande jaren.

Toch trekt Cebuco enkele conclusies uit de STIR-bereikcijfers over de eerste helft van 2007. De bezoekers van de webadressen blijken vaak welgesteld en hoogopgeleid. Het aantal bezoekers en het profiel van het publiek tonen aan dat dagbladsites zowel kwantitatief als kwalitatief een aantrekkelijk advertentiekanaal vormen, aldus Cebuco.

Wat het gemiddelde bereik per maand betreft: 1 op de 3 Nederlanders bezoekt één of meer keren de dagbladsites. Gemiddeld klikken ze de sites 13 keer per maand aan, thuis, op het werk op of andere locaties. Op grond van STIR-cijfers was vanaf het begin van de meting voor de categorie dagbladsites een duidelijk profiel vast te stellen, stelt Cebuco. „Hoewel de 28 sites van dagbladen een verschillend karakter hebben, ziet het publiek er opvallend eenduidig uit. Allereerst blijkt de sitebezoeker iets vaker man dan vrouw te zijn. Dat geldt voor alle sites. Ook typerend voor de groep dagbladsites blijkt de hoge welstand van de bezoekers.”

Terwijl de lezers van papieren dagbladen in iedere leeftijdscategorie te vinden zijn, blijkt het publiek van de sites vooral geconcentreerd in de leeftijdscategorie 20 tot en met 49 jaar. Er zijn (nog) weinig 65-plussers en tieners op de sites te vinden, concludeert Cebuco aan de hand van de cijfers.

„Onze aansluiting bij het internetbereiksonderzoek van STIR is een goede zet geweest”, stelt Cebuco-onderzoeker Grimm. „In rap tempo komen wij meer over de prestaties van dagbladsites te weten. Onder meer dat miljoenen Nederlanders regelmatig een online dagblad raadplegen.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer