Vissenbescherming: Geen vissenkom op tv
HEEMSTEDE (ANP) – Een vissenkom is niet een juiste behuizing voor vissen. Onder dat motto heeft de Stichting Vissenbescherming was– en voedingsmiddelenconcern Unilever gevraagd in de toekomst geen tv–reclames meer uit te zenden waarin een vis in een kom wordt getoond. Dat heeft de stichting dinsdag gezegd.
De Stichting deed het verzoek naar aanleiding van een recente reclame voor een vaatwasmiddel, waarbij een vissenkom met een goudvis in beeld wordt gebracht om het middel te promoten. De vissenkom wordt in de reclame gebruikt als beeld voor ‘stralend schoon’.Volgens een woordvoerder van de Vissenbescherming „wekt het beeld een verkeerde indruk over huisvesting voor vissen". Een woordvoerder van Unilever zei dinsdag dat de betreffende reclame te zien blijft. Hij noemde het gebruik van de vis en de kom wel „een ongelukkige keuze". „Wij hadden beter alleen voor de glazen bloemenvaas kunnen kiezen. In de toekomst zullen we hier rekening mee houden".
De Stichting trekt ten strijde tegen programma’s en reclames op televisie waarbij een vis in een kom wordt getoond. „Vissen hebben behoefte aan een gevarieerde omgeving. Die kan de vissenkom door de beperkte inhoud niet bieden".
Volgens een woordvoerster is een recente actie tegen het kinderprogramma Sesamstraat eveneens succesvol geweest. „Ook de makers van dit programma hebben aangegeven in de toekomst rekening te houden met de bezwaren".