SIRE: Burger vooral passief betrokken
AMSTERDAM - De Nederlandse burger is redelijk betrokken bij de samenleving, maar vooral op een passieve manier.
Dat blijkt uit een onderzoek dat Trendbox deze maand uitvoerde voor de Stichting Ideële Reclame (SIRE). De resultaten werden dinsdagmorgen gepresenteerd op een jubileumbijeenkomst van SIRE, dat veertig jaar bestaat.De stichting lanceerde dinsdagmorgen een nieuwe campagne, met als thema ”Van ik naar wij”, waarmee de maatschappelijke betrokkenheid van de Nederlander vergroot moet worden.
Uit het onderzoek blijkt dat weliswaar meer mensen betrokken zijn bij de samenleving, maar dat die betrokkenheid vooral passief wordt ingevuld. Zo vullen veel respondenten in maatschappelijke betrokkenheid in met „op de hoogte zijn van wat er speelt.” Een aanzienlijk kleiner deel draagt actief een steentje bij, of „doet wat terug voor de samenleving.”
Zes op de zeven Nederlanders hebben in 2006 activiteiten verricht die op maatschappelijke betrokkenheid duiden. Zij deden vrijwilligerswerk, doneerden aan goede doelen of hielpen een zieke of gehandicapte als mantelzorger. Vierenvijftig procent vindt zichzelf maatschappelijk betrokken.
De meeste Nederlanders hebben echter het idee dat hun buren, collega’s of andere landgenoten niet zo idealistisch zijn als zijzelf. Slechts 20 procent schrijft de Nederlanders maatschappelijke betrokkenheid toe.
Bijna de helft doet vrijwilligerswerk, bijvoorbeeld voor de sportclub, en 30 procent is als mantelzorger actief. Het gemiddeld aantal uren mantelzorg is ruim tien uur per week, waarvan vooral de ouders en mensen in de eigen straat profiteren.
Meedoen aan een demonstratie is aanzienlijk minder populair. Slechts 3 procent heeft eens op die manier zijn maatschappelijke betrokkenheid getoond.
SIRE liet het onderzoek uitvoeren in verband met zijn 40-jarig bestaan. De stichting wil mensen aan het denken zetten met ideële, niet-commerciële campagnes. Onder de bijna honderd campagnes die ze sinds 1967 heeft gevoerd, behoren ’De maatschappij dat ben jij’, ’Je bent een rund als je met vuurwerk stunt’ en ’Kort lontje’.
Dinsdag lanceerde SIRE, dat geen banden met de overheid of andere organisaties heeft, haar jubileumcampagne ’U mag het zeggen’. Daarin roept zij tot eind september Nederlanders op hun maatschappelijke betrokkenheid te laten zien door actief onderwerpen van zorg aan te dragen voor de SIRE-campagne in 2008. De stichting draait daarmee voor één keer de rollen om: burgers en niet SIRE bepalen het onderwerp van een campagne.
Uit de vijf thema’s die de meeste stemmen krijgen, kiest een jury van deskundigen op het gebied van de media en de communicatie het thema voor de SIRE-campagne in 2008.