Ministerie: Stuur traumaheli centraal aan
DEN HAAG - Het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport wil de aansturing van de vier traumahelikopters in Groningen, Rotterdam, Amsterdam en Nijmegen centraliseren. De recent opgestarte Landelijke Meldkamer Ambulancezorg (LMAZ) in Driebergen zou die taak op zich moeten nemen.
Een woordvoerster van het ministerie van VWS bevestigt het plan desgevraagd. Volgens haar wil het ministerie schaarse en kostbare middelen, zoals de traumahelikopter en de specialistische mobiele medische teams (mmt’s), beter benutten en effectiever inzetten. „We overleggen nog met de partijen in het veld.”In de huidige situatie zijn de vier afzonderlijke regionale meldkamers Rotterdam-Rijnmond, Amsterdam-Amstelland, Gelderland-Zuid en Groningen verantwoordelijk voor de inzet van de traumahelikopter die in hun gebied staat.
Peter Hartog, manager van de Landelijke Meldkamer Ambulancezorg (LMAZ) in Driebergen, vindt dat het ministerie van VWS snel de knoop moet doorhakken. „Alle faciliteiten om de vier traumahelikopters centraal aan te sturen, zijn hier aanwezig. De betrokkenen zullen moeten wennen aan het idee dat sommige zaken nu eenmaal beter landelijk geregeld kunnen worden.”
De LMAZ, gehuisvest in het centrum van het Korps landelijke politiediensten (KLPD) in Driebergen, is sinds 1 juni operationeel. Hij ondersteunt de regionale meldkamers ambulancezorg op het moment dat deze door drukte tijdens bijvoorbeeld grootschalige incidenten in het nauw komen. Bovendien heeft de LMAZ de mogelijkheid een bovenregionale inzet van ambulancevervoer te organiseren en te ondersteunen.
„Als alles door een flessenhals moet, vormen wij de uitlaatklep”, zegt Hartog. „Stel dat voor een groot verkeersongeval direct vijftien ambulances nodig zijn. De centralist in de regionale meldkamer moet aan het bellen slaan om ziekenwagens uit omliggende regio’s te lenen. Dat kost veel tijd. In een dergelijke situatie kan hij ons die vijftien ambulances laten regelen, zodat hij zijn handen vrij heeft om het andere binnenkomende telefoonverkeer te regelen.”
Voor de inzet van de traumahelikopter geldt volgens de LMAZ-manager hetzelfde. „Wij kunnen in één oogopslag zien welke traumahelikopter beschikbaar is en we kunnen de centralist veel belwerk uit handen nemen.”
Enige ervaring met de aansturing van de traumahelikopter heeft de LMAZ al. Op 1 november vorig jaar startte een proef waarbij de Nijmeegse helikopter Lifeliner 3 (tijdelijk gestationeerd op Vliegbasis Volkel) ook ’s nachts vliegt. Sinds 1 juni loopt de aanvraag voor de traumaheli in de nachtelijke uren niet meer via de regionale meldkamer Gelderland-Zuid, maar via de LMAZ. Tot nu toe is dat ruim veertig keer voorgekomen.
Een woordvoerder van de meldkamer Gelderland-Zuid is sceptisch over het plan om alle vier de heli’s te laten aansturen door de LMAZ. „Ik zie het nut er niet van in, want mijns inziens doen de regionale meldkamers het prima. Ik begrijp best dat de net opgestarte LMAZ nog zoekt naar taken, maar laat ze dat dan gewoon zeggen.”
Voor brancheorganisatie Ambulancezorg Nederland is het plan van het ministerie een verrassing, zegt een woordvoerster. „Ik neem aan dat de minister eerst nog met ons zal overleggen. Pas dan zullen wij onze mening hierover kenbaar maken.”