Wachttijden binnenvaart nopen tot wegvervoer
ROTTERDAM (ANP) – Door de oplopende wachttijden voor binnenvaartschepen verlaat steeds meer vracht de Rotterdamse haven over de weg. Binnenvaartschepen moet soms 48 uur wachten om een plekje aan de kade te bemachtigen waar ze kunnen worden beladen.
„Er zijn verladers die daardoor nog maar twee in plaats van drie maal per week naar het achterland varen", constateerde president–directeur Hans Smits van het Havenbedrijf Rotterdam woensdag bij de presentatie van de overslagcijfers.De Rotterdamse haven kampt al enkele jaren met een groot tekort aan containercapaciteit. De haven krijgt steeds vaker bezoek van de allergrootste containerschepen. „Het knarst overal", constateert Smits.
Hij verwacht meer lucht als volgend jaar de nieuwe containerterminals Delta Barge Feeder en de Euromaxx op de Maasvlakte in gebruik worden genomen. Deze terminals zijn verplicht ook de binnenvaart te bedienen, ook al liggen er zeeschepen te wachten.
In de eerste zes maanden van dit jaar is in de Rotterdamse haven 196 miljoen ton goederen overgeslagen. Dat is 4,2 procent meer dan in dezelfde periode vorig jaar. Dat heeft het Havenbedrijf Rotterdam woensdag bekendgemaakt.
De afvoer nam toe met 15,9 procent, de aanvoer van goederen steeg met 0,4 procent. De groei van de overslag kwam vrijwel volledig voor rekening van het stukgoed, zoals containers (plus 11,7 procent). De overslag van massagoed, bijvoorbeeld olie en ertsen, bleef vrijwel constant (plus 0,9 procent).
Smits is tevreden: „Het was een sterk halfjaar met een bovengemiddelde groei. Dit ondanks de verminderde olieaanvoer door een kapotgevaren steiger. De mooie cijfers voor olieproducten en containers poetsen die tegenslag ruimschoots weg".
De in januari zwaar beschadigde steiger van de Maasvlakte Olieterminal (MOT), eigendom van een aantal oliemaatschappijen, kan pas medio volgend jaar weer in gebruik worden genomen. Tijdens de januaristorm beschadigde het losgeslagen containerschip Claudel de oliesteiger. Het opruimen van de ontstane olievlek kostte het havenbedrijf 5 miljoen euro.
De overslag van kolen daalde in het eerste halfjaar fors, voornamelijk door de zachte winter. „Er was ook forse concurrentie uit Amsterdam", voegde Smits toe.
Smits verwacht dat de overslag over het hele jaar 2007 uitkomt op ruim 390 miljoen ton tegen 377 miljoen ton vorig jaar.