Interbrew beraamt bod op concurrent in Zuid-Afrika
Het Belgische bierconcern Interbrew is van plan een overnamebod uit te brengen op de Zuid-Afrikaanse branchegenoot South African Breweries (SAB). Dat heeft de zakenkrant Financial Times gisteren gemeld.
De krant zegt documenten te hebben gezien die aangeven dat er komende maandag een bod valt te verwachten. SAB is genoteerd aan de Londense effectenbeurs. Het bedrijf heeft een beurswaarde van 3,4 miljard pond sterling (12 miljard gulden). Als er een bod komt, zal dat vermoedelijk boven de 4 miljard pond liggen.
De plannen van Interbrew zouden mede zijn ingegeven door de vrees dat SAB een fusie aangaat met de Britse brouwer Scottish & Newcastle en het Amerikaanse Miller Brewing. Miller is eigendom van het tabak- en levensmiddelenconcern Philip Morris.
Interbrew liet vanmorgen in een eerste reactie weten „zeer verrast" te zijn door het bericht in Financial Times.
Als Interbrew SAB inlijft, zou dat een flinke verschuiving betekenen in de internationale bierindustrie. Het Belgische concern wordt dan de op een na grootste brouwer ter wereld, kort achter het Amerikaanse Anheuser-Busch met het merk Budweiser. Nu staat Heineken naar eigen zeggen nog op de tweede plaats, maar het verschil in productievolume met Interbrew is gering.
Interbrew heeft de afgelopen jaren al een flink aantal grote overnames gedaan. Eerder dit jaar sloot het concern een akkoord voor de aankoop van het Duitse Beck’s. In Groot-Brittannië kochten de Belgen vorig jaar Whitbread en Bass Brewers. Maar op last van de Britse autoriteiten moet het grootste merk van Bass, Carling, worden afgestoten. Heineken heeft daarvoor interesse. Ook het Amerikaanse bedrijf Constellation Brands is in de markt.
Tot de merken van Interbrew behoren onder meer Stella Artois, Jupiler, Hoegaarden, Leffe, Dommelsch en Oranjeboom. SAB is de op vier na grootste brouwer op de wereldranglijst. Het bedrijf heeft een dominante positie in eigen land en is ook sterk op opkomende biermarkten, waaronder China.