Scheuren in snelwegbrug Heteren
ARNHEM (ANP) - De brug over de Rijn in de snelweg A50 (Apeldoorn-’s-Hertogenbosch) is er slecht aan toe. In het beton zitten scheuren. Rijkswaterstaat gaat met spoed een extra steunconstructie onder de brug plaatsen en verkeersmaatregelen nemen.
Een inspectie van de brug in de afgelopen week heeft de tekortkomingen aangetoond, aldus een woordvoerder van Rijkswaterstaat. De Rijnbrug is bijna veertig jaar oud en niet berekend op de explosieve groei van vooral het vrachtverkeer. De A50 is een van de belangrijkste noord-zuidverbindingen van het land.Rijkswaterstaat gaat de steunconstructie volgende week plaatsen. Om de belasting van de brug te verminderen en om ruimte te hebben voor de werkzaamheden, zijn de spitsstroken op de brug al gesloten. Dat veroorzaakt elke dag een lange file op het traject Renkum-Ewijk en voor de aansluiting van de snelweg A12 (Den Haag-Oberhausen) op de A50.
Volgens de dienst vormen de scheuren in de brug geen onmiddellijk veiligheidsrisico. Als de extra steunen zijn geplaatst, kan de definitieve reparatie wachten tot volgend jaar, als Rijkswaterstaat begint met het verbreden van de snelweg naar twee keer drie rijstroken. Een snelheidsbeperking is niet nodig, omdat het verkeer in de vrijwel permanente file toch al langzaam rijdt.
De verkeersdruk op de A50 is de laatste jaren nog sneller toegenomen dan al werd verwacht. Mogelijk komt dat door de invoering van tolheffing voor vrachtverkeer op de Duitse snelwegen. Europees goederenvervoer kiest om die reden vaker voor een rit door Nederland en komt dan vanzelf op de A50 terecht. Ook voor de doorstroming in het stedelijk gebied Arnhem-Nijmegen is de A50 van groot belang, omdat die snelweg bruggen heeft over zowel de Waal als de Rijn.