Drama nieuw vak op vrijgemaakte school
ZWOLLE - De Zwolse scholengemeenschap Greijdanus voert als eerste gereformeerd vrijgemaakte school het vak drama in. Dat gebeurt het komende cursusjaar in de eerste drie leerjaren van havo en vwo.
Volgens de Greijdanus hoort drama bij uitstek thuis op een school met een gereformeerde signatuur. Het is „een verrijking van de expressiemogelijkheden van leerlingen” en richt zich op het ontwikkelen van sociale vaardigheden.Een andere doelstelling is „begeleide confrontatie met een godloze wereld.” Volgens de school ligt er „nog een behoorlijk braakliggend terrein als het gaat om confrontatie met moderne uitingen als films, soaps, muziekclips, toneel en reclame. Het is van belang dat er vragen worden gesteld, zoals wat kunst is, wat moet kunnen en welke grenzen er eventueel in zicht komen.”
Uitgangspunt is dat het onderwijs „moet aansluiten bij deze tijd. Leerlingen moeten immers voorbereid worden op een leven buiten de schoolse werkelijkheid. Met het vak drama hoopt de school aansluiting te vinden bij de alledaagse cultuur waarin woorden worden vervangen of ondersteund door beelden, gebaren en symbolen. We leven in een wereld waarin ”laat jezelf zien, presenteer je” tot motto is verheven. De grote vraag daarbij is in hoeverre leerlingen dat kunnen én mogen.”
„Ook talenten op het gebied van dramatische expressie mag je gebruiken”, zegt docent C. F. Smits. „We beseffen dat dit in de gereformeerde traditie omstreden is geweest, maar dat geldt ook voor onderdelen van andere vakken, zoals moderne literatuur. We worden geen theaterschool. Wel willen we bij de toename van de beeldcultuur en bij keuzes die jongeren daarin maken de nodige bagage meegeven.”
Het naspelen van een Bijbelverhaal is daarbij wat Smits betreft niet aan de orde. „Daarmee verdoezel je de heilsboodschap die erin ligt. Wel kun je symbolisch met thema’s, zoals het gebed, omgaan en dat een plaats in de viering geven.”
Met het vak wil de Greijdanus „leerlingen uitdagen om uit de werkelijkheid te stappen om zo nieuwe dingen te ervaren, te leren. Dit kan indrukwekkende gevolgen hebben voor de toekomst.”
Over de invulling van het vak wil de Greijdanus intensief overleg voeren met andere christelijke scholen. Drama vormt vanaf komend cursusjaar samen met tekenen, handvaardigheid en muziek het leergebied kunst en cultuur.