Nauwe samenwerking Europese sporen
BRUSSEL (ANP) – De spoorwegondernemingen van zeven West–Europese landen gaan veel intensiever samenwerken. Maandag ondertekenden de deelnemers in het samenwerkingsverband Railteam in Brussel een overeenkomst.
Railteam, met een hoofdkantoor in Amsterdam, moet binnen een jaar de computersystemen, ticketverkoop en reisinformatie van de spoorondernemingen aan elkaar koppelen. De spoorondernemingen investeren samen 30 miljoen euro om dat mogelijk te maken.„Straks kun je via internet of via de automaat één kaartje kopen naar iedere willekeurige bestemming in het Railteam–netwerk", aldus commercieel directeur Bert Meerstadt van de Nederlandse Spoorwegen. De komende maanden krijgen de belangrijkste stations, in Nederland Amsterdam CS, en de hogesnelheidstreinen zelf schermen met meertalige informatie over de aankomst– en vertrektijden van de hogesnelheidstreinen. De dienstregelingen worden ook beter op elkaar afgestemd.
De topman van NS legt uit dat het veel eenvoudiger en voordeliger wordt om met de trein naar België, Duitsland, Frankrijk, Groot–Brittanië, Zwitserland en Oostenrijk te reizen. „We stellen onze systemen open voor elkaar, waardoor klanten voor iedere trein op het Europese hogesnelheidsnetwerk kunnen bekijken welke plaatsen nog beschikbaar zijn. Nu is het nog zo dat spoorbedrijven 10 tot 30 procent van de kaartjes aanbieden op de internationale markt, de rest gaat naar klanten in eigen land. Kortingsacties komen ook voor iedereen beschikbaar".
Meerstadt stelt dat de trein door de Railteam–samenwerking een nog aantrekkelijker alternatief vormt voor auto en vliegtuig. „Met name als het gaat om reizen tot 600 kilometer wint de trein het van de concurrentie", vindt de vertegenwoordiger van NS binnen Railteam. „Je kunt werken tijdens het reizen en de trein vervoert je naar de centra van de stad waar je moet zijn. Daarnaast heb je geen last van files en van wachtrijen voor de douane op de luchthaven. De trein kent geen inchecktijden en je reist ook nog eens milieuvriendelijk".
Het duurt overigens geen jaar voordat de eerste resultaten van de samenwerking zichtbaar zijn. Met ingang van maandag kunnen reizigers met internationale treinen namelijk al veel gemakkelijker overstappen. De deelnemende spoorbedrijven hebben afgesproken dat ze elkaars klanten accepteren. Dat betekent bijvoorbeeld dat reizigers op het traject Amsterdam–Parijs probleemloos kunnen overstappen van Beneluxtrein naar Thalys, TGV en Eurostar.
Daarnaast hebben de spoorondernemingen hun lounges opengesteld voor elkaars klanten die reizen in de eerste klasse. Zakenreizigers waren tot voor kort formeel gezien alleen welkom in lounges op treinstations in het land van herkomst.
De samenwerking in Railteam betekent volgens Meerstadt een radicale breuk met het verleden. „Het is in het verleden al vaker geprobeerd, maar destijds verzandde het steeds. Deze keer moet het lukken".
De groei van het internationale treinverkeer binnen Europa zet de komende jaren door volgens de belanghebbenden in Railteam. Op dit moment is 5174 kilometer spoor geschikt voor hogesnelheidstreinen. In 2010 moet dat zo’n 7500 kilometer zijn en in 2020 ruim 15.000 kilometer. Railteam verwacht een navenante toename van het aantal treinreizigers. „Nu zijn dat er ongeveer 12 miljoen per jaar en dat worden er 25 miljoen in 2010", aldus Meerstadt.