Binnenland

Maatregelen ProRail voor veiliger spoor

DEN HAAG/UTRECHT - Voor eind 2008 moeten duizend plekken langs het spoor zijn voorzien van het relatief nieuwe beveiligingssysteem ATB++, dat een trein tot stilstand brengt als een rood sein wordt genegeerd.

Binnenlandredactie
27 June 2007 09:45Gewijzigd op 14 November 2020 04:53

De stijgende lijn in het aantal roodseinongevallen en de ontwrichtende gevolgen voor het treinverkeer maakten nieuwe investeringen in beveiliging noodzakelijk, aldus spoorbeheerder ProRail. Uit onderzoek is gebleken dat een recordaantal van 292 machinisten vorig jaar een rood sein heeft genegeerd.ProRail richt zich in eerste instantie op duizend plekken die als risicovol te boek staan. Eind 2008 moeten deze stukjes spoor zijn voorzien van het ATB+±systeem. En medio 2018 moet het nog betere beveiligingssysteem ERTMS zijn geïnstalleerd op de 6500 kilometer spoor die Nederland telt.

ERTMS maakt de ouderwetse seinpalen overbodig. Verkeerleiders kunnen de treinenloop straks niet alleen op afstand in de gaten houden, maar ook steeds vergaander ingrijpen als dat nodig is. „Treinen worden dan als het ware radiografisch bestuurd”, zei ProRailtopman Bert Klerk onlangs.

Als machinisten door rood rijden, leidt dat in verreweg de meeste gevallen niet tot een ongeval. Incidenten met gewonden en zware materiële schade zijn zeldzaam, maar als het gebeurt ontstaat vaak wel langdurige vertraging voor het treinverkeer.

In november ontstond er chaos op het spoor bij Rotterdam nadat daar een lege personentrein op een goederentrein botste. De machinist van de personentrein zag een rood sein over het hoofd, zo blijkt uit een onderzoek van de Inspectie Verkeer en Waterstaat dat gisteren werd gepubliceerd.

Nedtrain, de werkgever van de machinist, krijgt in het rapport een stevige tik op de vingers van de inspectie. Tijdens zijn opleiding was de treinbestuurder onvoldoende geïnstrueerd. Ook deed hij te weinig praktijkervaring op. Ten tijde van de botsing beschikte de machinist nog niet over het vereiste diploma en hij liet een schoonmaker meerijden, terwijl dat niet is toegestaan.

Een dag na het treinongeval in Rotterdam deed zich een soortgelijk ongeval voor in Arnhem. Daarbij raakten 61 mensen gewond, van wie één ernstig. De inspectie, die over dit ongeval maandag rapport uitbracht, wijt het ongeluk aan de machinist van de goederentrein van het bedrijf ERS Railways. Hij had net als zijn collega van Nedtrain in Rotterdam de trein helemaal niet mogen besturen.

Naar aanleiding van het ongeval in Arnhem onderzoekt de Inspectie Verkeer en Waterstaat of machinisten in de goederenvervoersector voldoende bekend zijn met het traject waarop ze rijden en of ze beschikken over voldoende theoretische en praktische kennis.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer