Binnenland

Amsterdam pakt dieselauto aan

AMSTERDAM (ANP) – Amsterdammers met een dieselauto zonder roetfilter kunnen in 2010 naar een parkeervergunning fluiten. Ook moeten bewoners en bezoekers van de hoofdstad over een paar jaar nog dieper in de buidel tasten om hun auto binnen de ringweg A10 te parkeren. Deze voorstellen presenteerden wethouders Herrema (verkeer) en Vos (milieu) dinsdag in de strijd tegen de steeds verslechterende luchtkwaliteit.

26 June 2007 17:27Gewijzigd op 14 November 2020 04:53

De maatregelen staan in het discussiedocument ’Voorrang voor een gezonde stad’, dat dinsdag samen met het ’Actieplan goederenvervoer’ bekend werd. In het najaar wil de gemeente knopen doorhakken. Maar dat het haar menens is, staat vast. „Vuile lucht maakt mensen ziek. Dat is iets wat je niet kan en mag accepteren. Daarom treffen we strenge maatregelen", zei Vos.Het hele gebied binnen de ringweg, behalve Amsterdam–Noord en waarschijnlijk een deel van het Westelijk Havengebied, wordt een zogeheten milieuzone. „Dit is een heel groot gebied, zo’n twintig keer groter dan in bijvoorbeeld Utrecht. Dat komt omdat juist de toevoerwegen naar de A10 grote knelpunten zijn", legt de milieuwethouder uit.

Als het aan de gemeente ligt, hebben bezitters van een dieselauto – die extra slecht is voor de luchtkwaliteit – tot 2010 de tijd om met behulp van een subsidie een roetfilter aan te schaffen. Wie vanaf 2009 een nieuwe parkeervergunning aanvraagt in de stad, heeft er zelfs al eentje nodig. Die verplichting moet een jaar later ook gelden voor bestaande vergunningen.

De impopulaire maatregel om de parkeertarieven per 1 januari 2009 tussen 12.00 uur en 21.00 uur overal binnen de ring op het A–tarief vast te stellen, is volgens de wethouders onvermijdelijk. Het hoogste tarief in de stad is momenteel 3,60 euro per uur. Daartegenover staat dat de gemeente ’schone automobilisten’ wil belonen. Hoe precies, is nog onderwerp van onderzoek.

Amsterdam wil verder het gebruik van de fiets en het openbaar vervoer stimuleren. Het aantal plekken op P+R–terreinen langs de ringweg moet bovendien minimaal worden verdubbeld naar 2300.

In de milieuzone verwacht de gemeente niet alleen inspanningen van automobilisten. Ook het vrachtverkeer moet eraan geloven. In het gebied zijn bijvoorbeeld alleen vrachtwagens toegestaan die aan bepaalde milieueisen voldoen. Verder wil Amsterdam de vrachttram inzetten en kijkt de stad of bijvoorbeeld afval over water kan worden getransporteerd.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer