Opinie

Ledenregistratie

Opnieuw zijn er problemen met de ontwikkeling van het nieuwe ledenregistratiesysteem in de Protestantse Kerk in Nederland. Het systeem, dat onlangs de naam Numeri heeft gekregen, zou eigenlijk al moeten draaien. Maar de ontwikkelaars kregen te maken met tegenslag op tegenslag.

14 June 2007 11:56Gewijzigd op 14 November 2020 04:51

De kosten zijn inmiddels een veelvoud van de ooit geplande 2,3 miljoen euro. De teller staat nu op ruim 5,5 miljoen euro.In september 2006 werd de kleine synode -het bestuursorgaan in de Protestantse Kerk dat voor dit soort zaken verantwoordelijk is- op de hoogte gesteld van de problemen. Een onderzoekscommissie kwam in november met een uiterst kritisch rapport. Kort samengevat: alles wat mis kon gaan, was ook misgegaan. Besloten werd, gezien de kosten die al waren gemaakt, de ontwikkeling van het ledenregistratiesysteem door te zetten. De kleine synode zal morgen verder over deze kwestie spreken.

De eerlijkheid gebiedt te zeggen dat bij de ontwikkeling van een dergelijk systeem, gaandeweg het traject, vaak weer nieuwe eisen worden geformuleerd. En die kosten tijd en geld. Ieder bedrijf dat met automatisering te maken krijgt, weet daarover mee te praten.

Dat een kerk een integraal systeem ontwikkelt voor de ledenadministratie is natuurlijk prima. Zeker een kerkgenootschap moet met persoonlijke gegevens zeer zorgvuldig omgaan. Dat kan niet zonder een betrouwbaar systeem.

Toch valt bij de ontwikkeling van Numeri een kanttekening te maken. Niet alleen gericht op deze zaak, maar meer in het algemeen. Wordt het niet tijd dat ideële organisaties zich eerst grondig bezinnen, voordat ze opdracht geven tot het uitvoeren van dit soort projecten? Bekend is dat de overheid steeds weer het schip in gaat bij het laten uitvoeren van automatiseringsprojecten. Bestuurders van instellingen die werken met giftenbudgetten zou dat in ieder geval zeer voorzichtig moeten maken als ze aan tafel gaan met softwarebedrijven. De praktijk wijst steeds weer uit dat grootschalige projecten nagenoeg nooit van de grond komen zonder grote vertragingen en dito kostenoverschrijdingen.

Dat een kerk, die op zondag letterlijk met de zak rondgaat, steeds weer voor hogere uitgaven komt te staan vanwege iets wat we moeilijk noodzakelijk kunnen noemen voor de voortgang van het Koninkrijk van God, is ronduit schadelijk. Voor het kerkgenootschap zelf, maar niet minder voor de beeldvorming van kerken in het algemeen. Dat geldt overigens niet alleen voor de ontwikkeling van iets als een ledenregistratiesysteem. Zo is de vraag soms ook legitiem of de kosten van een nieuw kerkgebouw niet wat lager hadden kunnen zijn dan de vele miljoenen euro’s die nu wel eens op het prijskaartje staan.

Een kerk moet dienen. Gaat het om allerlei technische ontwikkelingen, dan heeft ze in ieder geval geen voortrekkersfunctie.

In een snel veranderende maatschappij richten veel bedrijven zich de laatste jaren op de kern van hun activiteiten. ”Core business”, in managementtaal. En de kernactiviteit van de kerk bevindt zich maar op een terrein: de verkondiging van Gods Woord.

Meer over
Commentaar

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer