Innoveren is permanent vernieuwen
Ir. mr. Murk Peutz reageert op de tips die Frans Nauta vorige week aan minister Van der Hoeven (Economische Zaken) gaf. Innoveren is volgens hem permanent vernieuwen.
„Syntens is ingehaald door zijn eigen succes”, schreef Frans Nauta vorige week dinsdag op deze pagina. In hetzelfde stuk stelt hij dat het mkb een organisatie als Syntens niet meer nodig heeft, omdat er al genoeg aandacht is voor innovatie.Syntens is voor het ministerie van Economische Zaken een van de belangrijkste pijlers om innovatie te bevorderen binnen het mkb. De 20.000 adviezen die jaarlijks worden verstrekt, onderstrepen ook die behoefte. Belangrijker is te kijken naar de effecten van het werk van de bijna 250 innovatieadviseurs en in dit geval ook de noodzaak ervan.
In Limburg wordt met een bedrijfvolgsysteem al enkele jaren bijgehouden wat het advies van Syntens in termen van werkgelegenheid, omzet uit nieuwe producten en diensten en inschakeling van private en publieke kennisinstellingen teweegbrengt. Duidelijk wordt dat elke euro die in Syntens wordt geïnvesteerd, twee tot drie keer zo veel oplevert voor ondernemend Nederland. Ook een vergelijkbaar onderzoek in Gelderland door EIM bevestigt de cijfers dat ondernemers door Syntens beter, eerder en sneller innoveren.
Syntens opereert als onafhankelijk innovatienetwerk voor ondernemers, grotendeels in opdracht van het ministerie van EZ. Uiteraard moet dit niet marktverstorend zijn voor commerciële organisaties. Als lector innovatie aan de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen (HAN) moet Frans Nauta als geen ander weten hoe groot de afstand tussen praktijk en theorie is.
Op het symposium ”De kunst van het verzilveren” liet minister Van der Hoeven (EZ) weten dat maar 2 procent van de mkb’ers gebruikmaakt van publieke kennisinstellingen, zoals onder meer hbo-instellingen. Nota bene de HBO-raad is er daarom pleitbezorger van om Syntens meer in te schakelen om ondernemers te helpen bij het verzilveren van de beschikbare kennis en kunde.
Eenzelfde geluid is ook te beluisteren bij de Adviesraad Wetenschappelijke Technologie (AWT), die wil dat Syntens beter en meer wordt ingeschakeld om de vergeten doelgroep van toepassers te bedienen.
Ondernemers lukt dat nu niet zelfstandig. De proef met kennisvouchers maakt dat weer duidelijk. Bedrijven tonen massaal belangstelling, maar hebben vervolgens hulp nodig bij de matching van vraag en aanbod en de conversie ervan. Anders blijven te veel aangevraagde vouchers onnodig in de bureaula liggen.
Deze maand verschijnt mijn boek ”Ondernemers op onderzoek” en een van de conclusies is dat een goede begeleiding effectief en lonend is. In 87 procent van de onderzochte trajecten blijkt dat de bewuste ondernemer daarna blijvend contact onderhoudt met kennisinstellingen, mits de eerste ervaring goed wordt opgepakt.
Voorlichting
De constatering van Nauta dat het mkb al genoeg aandacht voor innovatie heeft, is een compliment voor ondernemend Nederland. Innoveren is echter permanent vernieuwen. Voorlichting, een andere kernactiviteit van Syntens, is daarbij essentieel. Ons land loopt voorop met de aanleg van de digitale snelweg, maar vervolgens moet daar wel (meer) gebruik van worden gemaakt om die internationale voorsprong te kunnen verzilveren. Dat wordt gedaan door bijeenkomsten, workshops, maar ook door bedrijven aan elkaar te verbinden. Deze vorm van clustering heeft al geleid tot vele unieke innovaties.
Tot slot kijkt Syntens graag naar het innovatievermogen, maar dan niet alleen bij de koplopers (die innoveren veelal al zonder steun van Syntens!), maar vooral bij de volgers en toepassers. We praten dan wel over de meerderheid binnen het mkb. Deze ondernemers hebben geen geld en tijd voor een afdeling R&D.
Vitalisering van de organisatie doet in die gevallen vaak wonderen. Deze organisatorische vorm van innovatie wordt nog schromelijk onderschat, maar cijfers van de Erasmus Universiteit laten zien dat goede bedrijfsresultaten alleen komen als ondernemingen er klaar voor zijn. Investeringen in technologische innovatie dragen voor slechts 25 procent bij aan innovatiesucces en prestatieverbeteringen; investeringen in organisatorische innovatie zoals flexibel organiseren, dynamisch management en slimmer werken, voor maar liefst 75 procent.
Een ondernemer die marginaal opereert en na deze vorm met gemotiveerder personeel winstgevender wordt en meer openstaat voor vernieuwingen, zorgt ervoor dat het innovatievermogen aanmerkelijk wordt vergroot.
De ambitie van Frans Nauta door creatieve destructie te komen tot innovatie en daarbij Syntens op te heffen, zal daarom verstrekkende gevolgen kunnen hebben. Je gooit dan het kind met het badwater weg.
voetnoot (u17(De auteur is regiodirecteur bij Syntens, een onafhankelijk innovatienetwerk voor ondernemers, dat grotendeels werkt in opdracht van het ministerie van EZ.