Uv-werende kleding maakt smeren met zonnebrandcrème overbodig
Ieder jaar als de zomer in aantocht is, horen Nederlanders het weer: te veel zon is niet gezond. Volop zonnebrandcrème smeren is een optie. Een alternatief is uv-werende kleding. Het aanbod daarvan groeit. „Vooral zwempakjes voor kinderen onder de zes jaar lopen goed.”
Evenals zonnebrandcrème heeft kleding een beschermingsfactor (SPF) - de waarde die aangeeft hoe lang de huid beschermd is tegen uv-straling. Stel dat iemand met een onbeschermde huid tien minuten in de zon kan zijn zonder verbranding van de huid. Dan kan kleding met beschermingsfactor 10 hem ongeveer 10 x 10 minuten beschermen. Van een linnen blouse hoeft de drager niet veel te verwachten: de stof heeft slechts SPF 2. En een nat katoenen T-shirt heeft een gemiddelde beschermingsfactor van 5 (mede afhankelijk van de kleur). Uv-werende kleding daarentegen laat de zonnestralen praktisch niet door. De meeste artikelen hebben zelfs een beschermingsfactor van 50.Tijdens een bezoek aan zijn zus in Nieuw Zeeland in 2001 zag Ab Heijboer uit Sint Annaland voor het eerst uv-werende kleding. „Op de stranden daar loopt iedereen erin. Als je maar heel even in de zon bent, voel je het al branden. In ons land is dat wel minder het geval, maar toch kan het hier vooral voor kinderen erg handig zijn. Eenmaal terug in Nederland heb ik daarom samen met een kennis Sun Alert opgericht.”
Continu beschermd
De producten die het Zeeuwse bedrijf importeert, moesten eerst een plekje op de Nederlandse markt zien te veroveren. „Mond-tot-mondreclame is voor ons heel belangrijk. Ik merk dat de bekendheid daardoor langzaam groeit. Ondanks de toenemende concurrentie verdubbelt de omzet ieder jaar.”
Toch is er nog veel terrein te winnen. „Wij verkopen tot nu toe vooral zwempakjes voor kinderen onder de zes jaar. Ouderen lopen bijna niet in uv-werende kleding. Soms vinden ze het onzin. Vroeger bestond het toch ook niet, zeggen ze dan. Er zijn wel volwassenen die kleding bij ons bestellen, maar dat zijn over het algemeen mensen die ons adres van een dermatoloog krijgen, omdat ze huidproblemen hebben. Of buitensporters. Die weten ons ook te vinden.”
Het grote voordeel van de kleding is volgens Heijboer vooral dat er aanzienlijk minder zonnebrandcrème hoeft te worden gesmeerd. „Dragers zijn continu beschermd. En de kledingstukken van nylon-lycra zitten vooral voor zwemmers erg prettig. Ze zijn supersnel droog.”
De kleding is niet goedkoop. „Wij moeten de artikelen uit Nieuw-Zeeland en Australië laten komen. Daardoor zijn onze spullen duurder dan bijvoorbeeld een standaardbadpak. Overigens besparen dragers wel op zonnebrandcrème. Want ze hoeven alleen de onbeschermde delen, zoals het gezicht, nog maar in te smeren.”
Bedekken
De groeiende vraag van consumenten naar uv-werende kleding gaf voor Tropenzorg de doorslag het assortiment uit te breiden. Het bedrijf is gespecialiseerd in producten die bijdragen aan de gezondheidsbescherming van reizigers. Al langere tijd verkoopt het Almeerse bedrijf uv-werende kleding voor volwassen. Recent kwam daar een lijn voor kinderen bij.
De shirts (vanaf 19,95 euro) en broeken (44,95 euro) verschillen wat uiterlijk betreft niet van gewone kleding. Ze zijn behalve tijdens een vakantie in Afrika ook prima op zonnige dagen in Nederland te dragen. Maar of een kind in de zomer lange mouwen wil? Volgens Dio Soeteman, marketing manager, ligt het echter voor de hand om de uv-werende kleding zo veel mogelijk lichaamsdelen te laten bedekken. „Als je je kind wilt beschermen, moet je het gelijk goed doen.”
Is al die dure kleding en de aandacht voor uv-straling niet wat overdreven? „Nee”, vindt Marsja Meijer, persvoorlichter van de Kankerbestrijding. „Het aantal patiënten met huidkanker stijgt nog steeds. Het is heel belangrijk dat mensen -en zeker jonge kinderen- zich beschermen tegen de zon. Dat kan goed met zonnebrandcrème. Dan moeten ouders smeren, smeren en smeren. Ook onder een shirt. Uv-werende kleding is dan een goede optie.”
Meer informatie: www.kankerbestrijding.nl/zonnen, www.sunalert.nl en www.tropenzorg.nl.