Economie

Spar gelooft nog in de buurtsuper

AMSTERDAM (ANP) – De supermarktketen Spar wil binnen vijf jaar van 325 naar vijfhonderd buurtsupers in Nederland groeien. Daarnaast heeft de onderneming haar pijlen gericht op uitbreiding in Azië. Dat kwam dinsdag naar voren tijdens een bijeenkomst ter gelegenheid van het 75–jarige bestaan van Spar.

22 May 2007 17:10Gewijzigd op 14 November 2020 04:47

De keten, waarvan de aangesloten winkeliers door gezamenlijke inkoop goedkopere prijzen kunnen bedingen, wil het stoffige imago van vijftig jaar geleden van zich afschudden. „We zijn nu wakker", aldus bestuursvoorzitter Harrie ten Have van Spar Nederland. Voor het bedrijf dreigde na 1970 de ondergang, maar het heeft momenteel bijna 15.000 winkels op vier continenten.De in 1932 in Zoetermeer opgerichte supermarktketen gaat de winkels in een nieuw jasje steken. „We willen af van de chagrijnige ondernemer die zijn winkel niet heeft verbouwd en met de nieuwe formule de consument op allerlei manieren in de watten leggen", lichtte Ten Have toe.

„We geloven voor Nederland echt in buurtsupers", voegde bestuursvoorzitter Gordon Campbell van Spar International daaraan toe. Consumenten kijken volgens het bedrijf steeds meer naar comfort en minder naar de prijzen van producten.

De ideale plaats voor een buurtsuper is volgens Ten Have een dorp met tussen de 2000 en 4000 inwoners, met een bovenmodaal inkomen en de dichtsbijzijnde supermarkt op meer dan vier kilometer afstand. De winkels worden bij voorkeur geleid door lokale ondernemers. „Mensen die geboren zijn in de buurt, de bevolking kennen en daarop kunnen reageren".

Voor het eind van dit jaar worden 75 winkels van Spar omgebouwd, met de nadruk op verse producten zoals brood, fruit en groente. Spar betaalt aan de ondernemer een weekomzet van de buurtsuper om bij te dragen aan de verbouwingskosten. De eigenaar van een buurtsuper verdient volgens Spar tussen de 20.000 en ruim 100.000 euro en dat rendement kan flink worden verhoogd na de verbouwing.

Behalve het ombouwen van de oude Sparwinkels zijn er ook een aantal winkels van concurrent Super de Boer gekocht. De Sperwer Groep, voor 90 procent aandeelhouder van Spar, voert momenteel gesprekken met Super de Boer over een eventuele overname. „Ze zijn verliefd op elkaar, maar durven het nog niet te zeggen", aldus Ten Have. „Als het gebeurt, is het zeker niet slecht voor ons. De omgebouwde winkels van Super de Boer hebben onder de Spar–vlag een beter rendement".

Maar Spar kijkt ook verder dan Nederland. Het bedrijf is actief in 33 landen, heeft 13.700 winkels en meer dan 250.000 werknemers. Spar richt zich vooral op Azië. Het is al actief in China, met winkels met een oppervlakte van meer dan 20.000 vierkante meter. Het bestuur van het bedrijf is verder „actief aan het praten" in India en kijkt ook naar het Midden–Oosten. Ondanks de uitbreidingen staat volgens Ten Have een ding vast: „Het hoofdkantoor blijft in Nederland."

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer