DAG wil niet „de vierde gratis krant” zijn
AMSTERDAM (ANP) - Een crossmediaal nieuwsplatform. Zo omschrijven de makers van DAG hun nieuwsproject, dat dinsdag van start gaat.
Het meest in het oog springende medium van DAG is een gratis krant die via filialen van Albert Heijn, 52 ov-knooppunten en een aantal hogescholen wordt verspreid. Verder komt DAG met een website, toepassingen voor op mobieltjes en tv-uitzendingen voor bijvoorbeeld in de trein.„Wij willen niet slechts de vierde gratis krant in Nederland zijn, na Metro, Sp!ts en De Pers”, zegt Edwin Tromp, algemeen directeur-uitgever van DAG. „Ons nieuwsplatform is echt een multimediaal merk en wij besteden er veel aandacht aan om de merkbeleving sterk te houden. De naam alleen al is natuurlijk bewust gekozen. De bijbehorende campagnes worden gedaan door het reclamebureau dat ooit telefoonbedrijf Ben aan naamsbekendheid hielp”, schetst Tromp.
DAG is een initiatief van uitgeefconcern PCM en telecombedrijf KPN. De eerste firma wilde aanvankelijk in zee gaan met de makers van De Pers, maar toen dat idee afketste maakte KPN-leidingevende Joris van Heukelom de PCM-leiding lekker met het plan voor DAG. Naast zijn KPN-werk is Van Heukelom inmiddels ook directeur crossmedia van DAG. Hij wil het eerste nieuwsmerk gaan maken dat internet en de mobiele markt echt omarmt, net als de consument. „Mensen willen nieuws live op bijvoorbeeld internet meemaken en er ook op kunnen reageren.”
Van Heukelom heeft vijf toetsstenen waaraan hij DAG wil laten voldoen. „Het gebruik van beeld is cruciaal en soms dominant”, legt hij uit. „Verder wil ik dat consumenten voldoende kunnen participeren, het nieuws kunnen personaliseren, dat het merk alom aanwezig is in openbare ruimte en dat makers en consumenten echt merkbewust zijn.”
Tromp zal daar ook voor waken. Om participatie te bevorderen geeft DAG volop de ruimte aan diverse bloggers. Daarnaast moet een redactie van 45 mensen de verschillende kanalen van nieuws voorzien, evenals persbureaus. Een paar dagen in de week wordt de middenpagina van de tabloidkrant gemaakt door magazines zoals Quest, Bright en VT Wonen.
De krant DAG gaat vanaf dinsdag op werkdagen verschijnen en mikt op de doelgroep van 20- tot 49-jarigen. Een extra accent komt te liggen op de leeftijdscategorie tot 35-jarigen. Het dagblad telt 24 tot 28 pagina’s en komt in eerste instantie uit in een oplage van 300.000 exemplaren. Aan het eind van het jaar moet dat aantal op 400.000 liggen.
Vooralsnog heeft Tromp voldoende adverteerders gevonden. „De eerste week zijn we bijvoorbeeld al uitverkocht. Het idee spreekt de adverteerders aan, al leggen ze zich niet voor jaren vast. Maar dat doen ze bij niemand meer.”
De nieuwe nieuwsbaas denkt niet dat het medium krant op weg naar de uitgang is. „Kranten worden nog steeds volop gelezen. De term crossmedia moet je ook opvatten als een samenvloeisel van oude en nieuwe media. Ik ben niet van mening dat uiteindelijk een van de gratis kranten in Nederland moet afvallen. Net als in het buitenland zouden er juist steeds meer gratis kranten kunnen ontstaan. Dat komt doordat de consument door internet steeds meer gewend raakt aan het gratis verkrijgen van nieuws.”
Dat DAG in het vaarwater gaat zitten van bestaande PCM-titels (de Volkskrant, NRC Handelsblad, AD) erkent Tromp. „Mogelijkerwijs kannibaliseren wij andere kranten van PCM. Maar die hebben nu ook al concurrentie van gratis kranten. Dit is het antwoord van PCM op die ontwikkeling.”