Ahold boekt verlies na crisis Argentinië
Levensmiddelenconcern Ahold heeft in het tweede kwartaal een nettoverlies van 197,5 miljoen euro (inclusief bijzondere lasten) geleden. Vorig jaar was er in dezelfde periode een nettowinst van 323,8 miljoen euro. Met name de Latijns-Amerikaanse activiteiten van het bedrijf waren oorzaak van het slechte resultaat.
Dit kwartaal rapporteert Ahold voor de eerste keer sinds vele jaren een negatief resultaat. „Dat doet pijn voor een trotse onderneming als de onze. Gelukkig is de oorzaak incidenteel en niet structureel”, aldus president-directeur C. van der Hoeven donderdagochtend. „Het ondernemingsklimaat is bijna overal ter wereld lastig. Omzetgroei is moeilijk te realiseren en verbetering laat op zich wachten. Naar omstandigheden boeken we zeer goede resultaten. Ons marktaandeel groeit, evenals onze operationele marge.”
De onderneming moest wegens financiële problemen van Velox Retail Holdings -waarmee Ahold in Latijns-Amerika een joint venture had- diens verplichtingen en aandelen overnemen in de Disco-supermarktketen. Dit leverde een bijzondere last op van 410 miljoen euro. Verder schreef Ahold nog eens 80 miljoen euro af op zijn activiteiten in Argentinië.
Hogere financiële lasten van 43,8 miljoen euro door devaluatieverliezen in Argentinië op dollarschulden en inflatiecorrecties op pesoschulden aan derden deden er nog een schep bovenop.
Ook de overname van Alliant en Bruno’s Supermarkets in de Verenigde Staten bracht extra bijzondere lasten met zich mee. Dat maakte een afschrijving op goodwill van 33,5 miljoen euro noodzakelijk.
Aholds omzet groeide met 7,3 procent tot 17,3 miljard euro. Omdat de wisselkoersen van Argentijnse peso, Braziliaanse reaal en Amerikaanse dollar daalden, was deze groei beduidend minder dan in lokale valuta (16 procent). Het operationeel resultaat pluste met 11,9 procent en kwam uit op 777,8 miljoen euro. De winst per aandeel bedraagt, net als vorig jaar, 39 eurocent. De onderneming keert opnieuw een interim-dividend van 22 eurocent per aandeel uit.
Behalve in Spanje en Polen was er in Europa sprake van een behoorlijke autonome groei van omzet (3,2 procent) en operationeel resultaat. De integratie van de Spaanse activiteiten duurt langer dan verwacht.
In de Verenigde Staten groeide de omzet autonoom met 5,6 procent. De integratie van Bruno’s Supermarkets, eind vorig jaar overgenomen, verloopt voorspoedig. Alleen de internetsupermarkt Peapod lijdt nog verlies, dat overigens afneemt.
Ahold verwacht nog steeds voor heel 2002 een groei van de winst per aandeel van 5 tot 8 procent. Deze verwachting werd 17 juli al afgegeven na een neerwaartse bijstelling wegens het langere integratieproces in Spanje, lagere opbrengsten uit de verkoop van onroerend goed en stijgende rentelasten in Latijns-Amerika.
De multinational durft zelfs al een voorlopige, voorzichtige verwachting uit te spreken voor 2003. De doelstelling zal zijn een „gezonde, autonome omzetgroei van 4 tot 5 procent en winstgroei bij constante wisselkoersen.” Het concern legt, gezien het moeilijke ondernemingsklimaat, de nadruk op autonome groei, een beter gebruik van kapitaal en margeverbetering. Grote overnames worden voorlopig niet verwacht.