Economie

Tal van incidenten op luchthaven Maastricht

SCHIPHOL (ANP) - Het aantal incidenten op de luchthaven van Maastricht is „significant” groter dan op andere Nederlandse vliegvelden. Dat constateert Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) in haar dinsdag gepubliceerde jaarverslag.

18 April 2007 09:31Gewijzigd op 14 November 2020 04:42

Afgelopen jaar telde LVNL ruim 1200 incidenten per 100.000 vliegbewegingen. Dat is fors meer dan bijvoorbeeld op Schiphol, waar de organisatie iets meer dan 35 voorvallen per 100.000 vluchten noteerde. Het totale aantal incidenten waarbij de luchtverkeersleiding was betrokken, nam toe van 107 in 2005 naar 178 vorig jaar. Sommige incidenten hadden kunnen leiden tot gevaarlijke situaties, maar passagiers zijn nooit daadwerkelijk in gevaar gekomen, aldus LVNL.Het kwam zes keer voor dat vliegtuigen te dicht bij elkaar in de buurt kwamen. Ook hielden meer toestellen zich niet aan de procedures van de luchtverkeersleiders. Het aantal zogenoemde ”runway incursions”, waarbij vliegtuigen zich zonder toestemming ergens op de luchthaven begeven, nam ook toe. Dit aantal steeg van één in 2005 tot elf afgelopen jaar. Deze toename had te maken met de verplaatsing van een stoplijn op een wachtplaats op het platform. Deze is naar voren gehaald. Vliegers moesten daaraan wennen en stopten soms met de neus van het vliegtuig over de streep.

Veel vliegtuigen op weg naar de luchthaven van Luik begaven zich bovendien zonder toestemming in het luchtruim rond Maastricht Airport. „Als vliegtuigen binnen een straal van 2,5 mijl van de luchthaven komen, moeten ze het melden. Dat gebeurt niet altijd”, zei bestuursvoorzitter Eric Kroese van LVNL. De organisatie geeft dit jaar de hoogste prioriteit aan het verminderen van het aantal voorvallen in Maastricht. Daartoe werkt de luchtverkeersleiding samen met de autoriteiten in België. Dit jaar verwacht LVNL al verbetering.

Op Maastricht Aachen Airport vliegen onder meer Ryanair en KLM. Afgelopen jaar verwerkte het bedrijf 287.000 passagiers.

Op alle gezamenlijke Nederlandse luchthavens heeft de Nederlandse luchtverkeersleiding het afgelopen jaar minder incidenten geteld dan in 2005. In totaal kwamen er 2975 meldingen van voorvallen binnen. Dat waren er een jaar eerder 3516.

Het gaat om incidenten zoals klapbanden, het ontbreken van verplichte documenten in het vliegtuig of toestellen die zich zonder toestemming van de luchtverkeersleiding in het Nederlandse luchtruim begeven. Het overgrote deel van de voorvallen kon volgens LVNL niet leiden tot gevaarlijke situaties.

Bij één incident was ingrijpen echter noodzakelijk. Op de luchthaven van Rotterdam kwamen vorig jaar een vertrekkend zakenvliegtuig en een aankomend verkeersvliegtuig te dicht bij elkaar in de buurt. De toestellen moesten op last van de luchtverkeersleiding een uitwijkende manoeuvre maken.

Ook op Schiphol nam het aantal runway incursions toe, van 36 naar 44. Alle voertuigen op de luchthaven zijn afgelopen jaar echter voorzien van een transponder, waardoor ze nauwkeuriger te volgen zijn. Bovendien is de taxibaan om de Zwanenburgbaan af, wat het aantal runway incursions moet doen afnemen. De veraf gelegen Polderbaan is zo zonder hinder te bereiken door vliegtuigen.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer