Schepping twee keer op programma Franse ”colloque”
BELLEY - „Non pas à nous, Eternel, mais à ton nom donne gloire.” Met het lezen van Psalm 115 in het Frans opende Malcolm Ball dinsdag de ”Colloque Biblique Francophone”. In zijn openingswoord zei Ball dat deze conferentie eigenlijk maar één doel heeft: de eer van God.
Daarnaast is de wederzijdse ontmoeting voor de Franstalige protestanten erg belangrijk omdat zij overal slechts kleine groepjes vormen.De ”colloque” begon in 1986, toen nog aangeduid als ”Pastorale van Dijon”, naar het voorbeeld van de Engelse Leicesterconferentie. In 2000 werd na een interne crisis besloten de jaarlijkse conferenties te vervolgen onder de naam ”Colloque Biblique Francophone”.
De conferentie, die nu voor de eenentwintigste keer wordt gehouden, is voor iedereen toegankelijk. Wel moet men instemmen met de gereformeerde confessies inclusief de Dordtse Leerregels.
Dit jaar zijn er 45 deelnemers: uit Frankrijk, Burkina Faso, Haïti, Zwitserland en Groot-Britannië. Ook etnische Hongaren uit Roemenië en twee deelnemers uit Nederland wonen het congres bij. Er zijn minder inschrijvingen dan bij voorgaande congressen, volgens het organiserend comité omdat de conferentie niet, zoals gebruikelijk, direct na Pasen plaatsheeft.
Voorzitter Ball, evangelist in Nantes, vond het niet overdreven om twee lezingen over de schepping in het programma op te nemen. Hij citeerde Francis Schaeffer, die zei: „Stel, u hebt slechts vijftien minuten om een totaal onwetende de Bijbel uit te leggen. Spreek dan minimaal tien minuten over de schepping en reserveer vijf minuten voor de rest.”
De eerste lezing donderdag ging over Jaques Lefèvre d’Etaples, een voorloper van de Reformatie. Tony Hynes, geboren in Birmingham, maar al meer dan veertig jaar predikant in Frankrijk, beschreef d’Etaples als een vertegenwoordiger van de christelijke humanisten die niet met de roomse kerk brak. Hij was beroemd door zijn kennis van de grondtalen. Voor moderne Fransen is hij alleen bekend vanwege zijn literaire oeuvre. In d’Etaples’ commentaar op de Romeinenbrief is al voor Luther voluit sprake van de leer van het sola gratia.
Tony Hynes, nu voorganger in Carcassonne, zei dat het leven van Lefèvre d’Etaples zo indrukwekkend was, dat Guillaume Farèl, die d’Etaples leerde kennen, door zijn christelijke levenswandel aangetrokken was. Luther bezat een eerste editie van d’Etaples’ boek over de Psalmen. Blijkens Luthers annotaties en erbij geschreven uitroepen, moet dit boek de reformator bijzonder hebben aangesproken.
Het commentaar op de Romeinenbrief, dat anoniem verscheen, geeft blijk van heldere reformatorische inzichten. Geloof is een gevolg van het welbehagen van God alleen en door verdienste kan geen mens zalig worden. Jezus Christus is de enige Middelaar tussen God en mensen. Volgens Hynes was d’Etaples in zijn uitleg voluit reformatorisch en kunnen wij van zijn christocentrische benadering heel wat leren.
Regis Berdoulat, voorganger van de baptistengemeente in Lausanne, sloot de eerste dag af met een meditatie over Psalm 1.