Economie

Informatiedienst eist schadevergoeding KPN

DEN HAAG (ANP) – De nummerinformatiedienst 1850 wil een bodemprocedure tegen KPN aanspannen. De nieuwe aanbieder van nummerinformatie verklaarde donderdag inkomsten te zijn misgelopen door sms–acties van KPN rond de beëindiging van zijn nummerinformatiedienst 118. Hoe hoog de schadeclaim wordt, kon een woordvoerster niet zeggen.

12 April 2007 19:04Gewijzigd op 14 November 2020 04:41

De minister van Economische Zaken besloot vorig jaar om 118 per april te vervangen door nummers beginnende met 18. Tijdens het 118–gesprek mocht KPN geen reclame maken voor zijn nieuwe nummer 1888. Wel zond het telecombedrijf 118–bellers na afloop van het gesprek een sms–bericht met daarin dit nieuwe telefoonnummer. KPN ziet de bodemprocedure tegemoet, liet een woordvoerder donderdag weten.Het College van Beroep voor het bedrijfsleven (CBb) deed eind maart uitspraak in een zaak hierover tussen KPN en toezichthouder Opta. Het 118–gesprek en het sms–bericht na afloop zijn volgens de rechter „onlosmakelijk onderdelen van de abonnee–informatiedienst". „Daarmee is het in strijd met de bestemming van 118", aldus het CBb.

De Opta besluit maandag of het een klacht van 1850 over KPN in behandeling neemt, aldus een woordvoerster donderdag.

Voor 118 in de plaats komen nummers die bestaan uit vier cijfers, beginnend met 18. Dit moet de concurrentie vergroten. Er komt hierdoor ruimte voor in totaal 99 aanbieders van abonnee–informatiediensten.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer