„Dit zijn geen boeken, dit is tekst”
AMSTERDAM - Boeken over reizen, hobby’s en de computer. OnLibri.nl lanceerde maandag een site waar boeken gratis te downloaden zijn. „Uitgeven krijgt een ander gezicht”, vindt Connie Verberne, directeur van de Koninklijke Vereniging van het Boekenvak (KVB). „Maar wat mij betreft zijn dit geen boeken, maar is dit tekst.”
”Stilstaan bij jezelf… en dan weer doorlopen. Een praktische gids voor zelfontwikkeling”, het basiskookboek ”Surinaams voor beginners”, ”Je kind goed opgevoed”. OnLibri gaat van start met een digitaal assortiment van ruim dertig non-fictieboeken over de meest uiteenlopende onderwerpen.„Een goede toevoeging aan het bestaande aanbod”, noemt Hurenkamp, projectmanager van onLibri.nl, het initiatief. „Dat vindt de tekenaar van Fokke en Sukke ook”, gaat hij verder. Maandagavond besloten de makers van de strip uit het NRC Handelsblad dat zij een stripboek wilden aanbieden op de website. „Dat betekent geen aanval op de bestaande markt”, aldus Hurenkamp.
OnLibri.nl biedt al langer gratis studieboeken aan in Nederland, Zweden, Duitsland en Denemarken. „In Nederland ondervonden we de meeste aandacht en openheid voor deze nieuwe ontwikkeling. We ontvingen vooral positieve reacties”, vertelt Hurenkamp. „Nederlanders zijn relatief veel online, daardoor zijn zij gemakkelijker te overtuigen.”
Het concept van gratis boeken aanbieden via internet werd gelanceerd in Denemarken. Vanwege de positieve reacties is Nederland nu aan de beurt. „Dinsdagmorgen telden we al 100.000 hits.”
Het geheim van onLibri.nl is dat er advertenties worden opgenomen in de boeken. „Op deze manier kun je een specifieke doelgroep bereiken. Omdat de boeken gratis zijn, is er sprake van een groot publiek”, aldus Hurenkamp.
Auteurs ontvangen net als bij papieren boeken royalty’s voor hun online boek. „Het is een boek in een andere verpakking, een boek dat altijd online blijft staan en nooit is uitverkocht. Is het bij de papieren versies de vraag of er na een paar duizend verkochte exemplaren een tweede druk komt, bij ons worden zelfs updates binnen een aantal dagen geplaatst. Dat is goed als er bijvoorbeeld ontwikkelingen zijn op het gebied van regelgeving vanuit de overheid. Daarin zijn we heel flexibel”, aldus Hurenkamp.
Connie Verberne, directeur van de KVB: „Wat mij opvalt bij het bekijken van de site is dat er geen boeken worden aangeboden, maar dat je tekst kunt downloaden. Dat is een ander product. Er wordt op allerlei manieren geëxperimenteerd met boeken. Ze worden op verschillende manieren op de markt gebracht. Dit soort dingen horen bij het gebruik van digitale media. Zolang het maar gebeurt binnen de wettelijke kaders van auteursrecht heb ik er geen problemen mee. Alleen krijgt uitgeven zo een ander gezicht.”
Tony Heemskerk, secretaris van de Groep Algemene Uitgevers, is van mening dat de kwaliteit van de boeken beter kan. „Het zijn kleine uitgaven waarin nogal wat fouten zitten. Ook komen de advertenties vaak terug, dat kan irritatie opleveren bij de lezer.” Heemskerk vindt het initiatief moeilijk te beoordelen. „Iedereen mag boeken uitgeven, op wat voor manier dan ook, dat wel.”
Bang dat het online aanbieden van boeken een grote vlucht zal nemen -zodat papieren uitgaven niet meer nodig zijn- is hij niet. „Je zou je kunnen voorstellen dat boekhandels bijvoorbeeld een uitgiftepunt worden. Net als de NS dat is voor de gratis dagbladen.”
Het budget voor online adverteren groeit bij verschillende bedrijven. „Ook uitgeverijen zien dat. Zij zullen mee moeten gaan met hun tijd”, reageert Hurenkamp van OnLibri.nl. „Wij doen dat.”
De roman in zijn papieren vorm zal blijven bestaan, voorspelt Hurenkamp. „Wij richten ons op de non-fictieboeken die gemiddeld tachtig pagina’s dik zijn. Bij het lezen van een roman van 250 bladzijden krijg je toch een heel ander gevoel. Die wil je niet eerst printen en lees je het liefst als gebonden boek bij de open haard.”