Genezing is niet te claimen
Volgens ds. J. Jonkman is het mogelijk dat Jan Zijlstra een bijzondere bediening van God heeft gekregen. Toch zijn er volgens hem juist op dit punt zwaarwegende vragen te stellen.
Het is te begrijpen dat er commotie en verwarring in gemeenten kan ontstaan wanneer er opvallende genezingen plaatsvinden. En zeker wanneer die genezingen plaatsvinden mede door de bediening van een man die niet tot onze kringen behoort, evangelist Jan Zijlstra. Terecht roepen zulke gebeurtenissen allerlei vragen op. En op die vragen is mijns inziens niet het laatste antwoord te geven.Eerst het goede. Het is niet te ontkennen dat er genezingen plaatsvinden tijdens de gebedsdiensten van Zijlstra. En men moet wel heel erg ver durven gaan om die genezingen toe te schrijven aan occulte machten. Dat zullen ook maar weinigen doen. Zijlstra verkondigt de Naam en het werk van Christus. Wat ik van hem gehoord en gelezen heb, is van een gehalte dat ik er alleen dit op aan te merken heb dat de volle rijkdom van de Heere Christus meer aan bod zou kunnen komen en dat Christus en Zijn heil -in verwerving en toe-eigening- nooit los te maken zijn van de Vader en de Heilige Geest. Zijlstra legt veel nadruk op het Heer-zijn van Jezus. Jezus heeft macht over alles en allen, dus ook over ziekten en zieken.
Zijlstra legt heel veel nadruk op de wonderen die Jezus kan doen. Ga richting Jezus, ga richting het wonder, is de leus bij zijn gebeds- en genezingsdiensten. Dat hij Jezus in het middelpunt stelt, is te prijzen. Maar Jezus is meer dan een Genezer. De genezingen zijn in de evangeliën niet het eerste. Het eerste -en laatste- is het herstel van de verbroken verhouding met God.
Eigen bedrijf
Het is inderdaad mogelijk dat Jan Zijlstra een bijzondere bediening van God heeft gekregen. Toch zijn er juist op dit punt zwaarwegende vragen te stellen. Waarom is Zijlstra zo op zichzelf gaan staan en werken? Waarom heeft hij zich niet ingevoegd in de geordende kerk van Christus die reeds eeuwen bestaat in ons land? Zegt de Bijbel dan niets over de kerk van Christus? Het Hoofd van het lichaam is toch geen andere dan de Jezus Die genezen kan? Waarom toch altijd zo op zichzelf? Dat roept de schijn op van het beginnen en in stand houden van een eigen bedrijf. En waar zijn de broederlijke controle en correctie? De gave van de genezing als gave van de Heilige Geest behoort ingezet te worden tot opbouw van de gehele gemeente en mag niet fungeren als een soort splijtzwam die verwarring sticht.
Zo mogelijk nog zwaarder weegt het punt dat verreweg de meeste mensen die naar Jan Zijlstra gaan, niet genezen worden. Het zou mij en anderen een lief ding waard zijn als Zijlstra daar eens uitvoerig op inging. Wij zijn met hen die genezing ontvingen dankbaar en blij. Je moet maar jarenlang ziek zijn en pijn lijden. Wat een wonder als je genezing krijgt terwijl je de dood reeds in de ogen zag! Looft de Heere.
Maar ik ken -ook van heel dichtbij- mensen die naar Zijlstra zijn geweest en geen enkele vooruitgang hebben ervaren, soms het tegendeel. Met andere woorden: de slogan van Zijlstra ”Ga naar Jezus, ga richting het wonder” is uiterst eenzijdig. Terecht heeft collega C. P. de Boer in de krant van dinsdag erop gewezen dat er ook een wil bij God kan zijn om iemand niet te genezen. De belijdenis van de kerk gaat een stuk dieper en is een stuk reëler dan de opvattingen van Zijlstra op deze punten.
Is er een leeftijdsgrens aan genezing? Kunnen mensen op hoge leeftijd nog genezen? Is dat nog de moeite waard? Zijn er ziekten die niet te genezen zijn? Houdt de macht van Jezus ergens halt? Ik gevoel dat het misschien niet helemaal fair is om deze vragen -mede in de richting van Jan Zijlstra- te stellen. Toch ontkom ik er niet aan. Wij hebben er -als pastores en ambtsdragers- in de gemeenten mee te maken.
Meer studie
De genezingen die door de bediening van evangelist Zijlstra plaatsvinden, stellen ons als kerken voor vragen. En dat is toe te juichen. Ik heb zelf al eerder geschreven dat wij in ons denken -en mogelijk handelen- in de kerken van reformatorisch karakter te ver waren af komen te staan van bepaalde gegevens in de Bijbel. Het is toe te juichen dat er veel meer studie naar genezingsteksten en dergelijke heeft plaatsgevonden. Want het Evangelie staat vol met genezingen. In ons gelovig nadenken en persoonlijk verwerken van levensomstandigheden -ook van ziekten- moeten we nog eens stevig doordenken over de verhouding tussen de macht en de wil van de hemelse Vader in Christus. Dat God macht heeft om alle ziekten te genezen, is zeker. Dat Hij in Zijn raad over ons leven ook altijd de wil daartoe heeft, is iets heel anders. Er is geen genezing te claimen, zelfs niet in de Naam en de macht van Jezus. Wie dat wel doen, komen vroeg of laat verkeerd uit.
De auteur is christelijk gereformeerd predikant in Drachten.