Oplage van AD daalt met 12 procent
AMSTERDAM - De oplage van het AD is in het vierde kwartaal van 2006 met 12 procent gedaald.
Dat heeft Het Oplage Instituut (HOI) dinsdagmorgen bekendgemaakt.De totaal verspreide oplage van betaalde dagbladen in Nederland komt uit op 3.768.964 exemplaren. In vergelijking met hetzelfde kwartaal van 2005 een daling van 2,2 procent.
Grootste daler is het AD. De krant zag de betaalde kernoplage teruglopen van 556.638 naar ruim 489.000. De Telegraaf duikelde naar 699.000 exemplaren van ruim 733.000 over het vierde kwartaal van 2005.
Stijgers zijn Trouw en Het Financieele Dagblad met ieder 3 procent. Ook nrc next doet het goed.
Het Nederlands Dagblad en het Reformatorisch Dagblad liepen iets terug. Het ND verloor 0,7 procent en kwam uit op 34.311, terwijl het RD 0,9 procent in moest leveren en uitkwam op 58.429. Het Friesch Dagblad verloor 8,2 procent.
De oplage van de gratis dagbladen, Metro, Sp!ts en Almere Vandaag nam volgens HOI toe met 1 procent.