Consument

Minder suiker, dezelfde smaak

Nederlanders gaan bewust met snoep om. Tegelijkertijd zijn ze de op een na grootste snoepers van Europa. Red Band zal de laatste zijn om die snoepzin in te willen perken, maar speelt met de Truly in op de groeiende vraag naar verantwoorde snoep. Truly’s zijn zoet en speels, en gemaakt op basis van natuurlijke ingrediënten.

Marianne Witvliet
30 March 2007 10:05Gewijzigd op 14 November 2020 04:39
Red Band presenteert Truly’s, snoep op basis van natuurlijke ingrediënten. Foto RD
Red Band presenteert Truly’s, snoep op basis van natuurlijke ingrediënten. Foto RD

Gezondheid was vroeger een woord dat onmiddellijk aan de dokter werd gekoppeld. Tegenwoordig is het een hype, zegt Vardit Kohn bij de presentatie van Red Band Truly eerder deze week. Kohn is voedingsdeskundige en medeauteur van ”Koken in kleur” en ”Snoep Goed”. In het laatste boek biedt ze kinderen een natuurlijk alternatief voor snoep, met name kinderen die overactief zijn of kampen met overgewicht of allergieën. „Zoet is lekker, maar je moet er een prijs voor betalen. Ouders worden zich steeds meer bewust van het feit dat zoetigheden niet zo onschuldig zijn als ze lijken. Commercieel gemaakt snoepgoed bevat over het algemeen verschrikkelijk veel suiker, vet, kleur- en smaakstoffen en conserveermiddelen.”Trendwatcher Kohn signaleert een bewustwordingsproces met betrekking tot verantwoorde voeding en, met name in de landen om ons heen, een sterk stijgende vraag naar biologische producten. Dat Nederlanders vijf tot zeven jaar op deze ontwikkeling achterlopen, heeft vooral te maken met de kosten en de verkrijgbaarheid. „Biologische producten zijn duurder en lang niet in elke supermarkt te vinden. De Nederlandse consument blijft daar behoorlijk gevoelig voor.”

Snoep blijft snoep
Fabrikanten spelen handig in op de vraag naar minder suikers en calorieën, maar doen dat nogal eens door de suikers van een bekend merk simpelweg te vervangen door zoetstoffen. Er zijn genoeg voorbeelden waarbij het vertrouwde product ineens een andere smaak krijgt en voorzien wordt van een light label. „Een uitgekleed succesnummer, waarbij de kenmerkende smaak verloren gaat”, zegt Jelle Vuijk van LEAF, het internationale concern waartoe Red Band behoort. Hij stond aan de wieg van een nieuw snoepje dat de naam Truly meekreeg, wat staat voor eerlijk en oprecht. Truly heeft verschillende kinderen, producten die behalve Truly de naam Juicy, Splashy of Smoothy meekregen.

„We zijn begonnen met het in kaart brengen van wat de Europese consument nu eigenlijk wil. Daaruit bleek dat de vraag naar een natuurlijk product met kop en schouders uitstak boven items als extra calcium en fosfor, langzame koolhydraten of tandvriendelijke snoep. Minder suiker en minder calorieën kwamen op de tweede en de derde plaats. Voor ons stond voorop dat snoep snoep moet blijven. Dus geen concessies aan de smaak, snoep moet gewoon zoet en lekker zijn.”

Stempel
Gekozen werd voor kleuren uit de natuur, fruitsap en 30 procent minder suiker. Dit klinkt simpeler dan het is. „Je moet om de suiker eruit te kunnen halen iets anders hebben om de structuur en de beet van het snoepje te waarborgen. In dit geval is de suiker gedeeltelijk vervangen door vezels. De kleuren ontstonden met behulp van paprika- en bietenextract, saffraan en kurkuma. Fruitsappen in de Truly’s variëren van appel, aardbei en witte druif tot banaan en ananas.” Sommige producten passeerden volgens Vuijk verschillende keren een smaakpanel voordat het uiteindelijke resultaat werd goedgekeurd.

De vorm van elk snoepje is in een gipsmal gegoten en in zetmeel gestempeld. Het snoepdeeg wordt in de kuiltjes gegoten en hardt vervolgens een dag uit. Daarna worden de snoepjes ’zetmeelvrij’ gemaakt en door middel van bijenwas voorzien van een glanzend laagje.

Speels
Mark Visser, verantwoordelijk voor de marketing van Red Band, zegt dat ook over de zakjes lang is nagedacht. „Alle verpakkingen op en in het snoepschap hebben felle kleuren, met snoep en fruit in een stroom vruchtensap. Daar valt weinig nieuws aan toe te voegen. Vandaar dat we gekozen hebben voor wit als basiskleur, van recyclebaar verpakkingsmateriaal. Truly is bedoeld voor diverse groepen. We richten ons met speelse ontwerpen uiteraard op kinderen, maar houden ook rekening met volwassenen.”

Voor volwassenen zijn er fruitgums in hart- en druppelvorm, waarvan ”Berries in love” en ”Singing in the rain” een speelse link met de liefde leggen, net als ”Sweetheart toffees”. Kinderen kunnen aan de slag met Party Animals. Het snoepje bestaat namelijk of uit kop en schouders of uit poten, die precies op elkaar passen en zo een tweekleurig dier vormen. Fruitige Slungels zijn in elkaar gedraaide vetertjes in appel- en frambozensmaak. De groene en roze veters zijn zowel bedoeld om uit elkaar te halen en mee te spelen als om op te eten. Want snoep is iets wat je moet beleven, vinden de makers ervan.

Meer informatie: www.truly.nu.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer