Van de werkvloer naar de kerkvloer
DOORN - „Gods roeping is als elastiek. Je kunt dit ver oprekken. Maar op een gegeven moment trekt de Heere je naar Zich toe. Dan ga je de weg die Hij opent.”
Dat zei ds. J. Prins, hervormd predikant te Randwijk, woensdag op Hydepark in Doorn. Hij was daar een van de sprekers op een door de Gereformeerde Bond belegde ontmoetingsdag voor studenten met een ”late roeping”: mensen die op latere leeftijd theologie zijn gaan studeren.Ds. Prins had zo’n „late roeping.” Twintig jaar werkte hij in het bedrijfsleven. Vervolgens was hij tien jaar lang actief in het evangelisatiewerk, studeerde daarnaast theologie, was enige tijd pastoraal medewerker, voltooide de theologiestudie aan de Universiteit van Brussel en is sinds 2003 predikant te Randwijk.
De predikant hield de studenten voor dat de roeping door de Heere zeer persoonlijk en verschillend is, daarbij zijn eigen levensgang als voorbeeld nemend. „Van de werkvloer naar de kerkvloer”, zei hij. „Hoewel de kerkvloer ook een werkvloer is.”
Volgens ds. Prins gaat het ten diepste niet om de geroepene, maar om de roepende Heere. „Omdat je het niet van jezelf hoeft te verwachten, bevrijdt dat van veel kramp en behoedt het voor energieverslindende frustratie. We mogen een middel zijn in Zijn hand, waardoor Hij Zijn gemeente bouwt. Onze dienst is dan een vreugde, weliswaar een aangevochten vreugde.”
„Ook voor een domineesvrouw brengt het pastorieleven het nodige mee”, zo zei zijn echtgenote. Ben ik het slachtoffer of het blok aan het been van mijn man? heb ik mij wel afgevraagd. „Ik heb geleerd dat je gewoon jezelf mag zijn. Je moet wel je plaats weten en geen dingen ondernemen die je niet beheerst.”
Profetisch ambt
Ds. W. Chr. Hovius, hervormd emeritus predikant te Apeldoorn, sprak over de prediking vanuit de kleine profeten. Hij liet zien hoe er in het oude Israël sprake is van profetisme. „Een ware profeet sprak en spreekt namens zijn Zender. Vandaar dat veel profetische boodschappen worden ingeleid met: „Alzo zegt de Heere.”
„Verkondigers van nu gelden eveneens als dienaars van en in het profetisch ambt”, aldus ds. Hovius. Volgens hem leren de Bijbelse profeten ons oog te hebben voor de geweldige worsteling voor de boodschap die ze van God te brengen hebben. Die gaat vaak dwars tegen de heersende cultuur en moraal in. „Hun verkondiging is voor de christelijke gemeente in deze tijd van grote waarde. Van hen kunnen we leren wie God werkelijk is, wat Hij van de mens vraagt en aan de mens wil geven.”
De emeritus predikant noemde een aantal karakteristieken van de prediking van de twaalf kleine profeten. Zo was hun werkterrein verschillend en is er in hun prediking een onderscheid tussen de eigenlijke voorzegging, die een oordeelsspreuk of een heilstoezegging kon bevatten, en de boeteprediking, die opriep tot berouw en bekering. „Allemaal weten ze van oordeelsaankondigingen. Naar de vorm absoluut; naar de inhoud verschillend.”
Volgens ds. Hovius wordt, naarmate de verharding van het volk langer duurt, het oordeel dreigender en onafwendbaar. „Het geduld van God is heel groot, maar niet oneindig.”
Ten slotte klinkt bij vrijwel alle profeten vaak aan het eind van hun boodschap een heilsaankondiging. Het is van belang om vanuit de tekst in het Oude Testament de christologische lijn te trekken, hield ds. Hovius de studenten voor. Hij adviseerde hun niet over een enkele losse tekst te preken, maar een profetie in vervolgstof door te werken.
Crisispastoraat
Ds. B. J. van de Kamp, hervormd predikant te Hierden, sprak over crisispastoraat. „Is het crisispastoraat of het pastoraat in de crisis of mogelijk zelfs de pastor in de crisis?” zo vroeg hij zich af.
Uit 25 jaar ervaring in het pastoraat als ouderling en predikant deelde hij met de studenten een aantal crises. Ds. Van de Kamp constateerde dat het aantal problemen in 25 jaar tijd enorm is toegenomen. Daardoor is het crisispastoraat erg ingewikkeld geworden. Hij waarschuwde de toekomstige predikanten voor een aantal valkuilen. „Leer onderscheiden wat echt crisispastoraat is. Je moet goed kunnen delegeren.”
Met het in opkomst zijnde bevrijdingspastoraat, waarin bijvoorbeeld occultisme door middel van gebedskringen wordt weggebeden, zei ds. Van de Kamp niet goed raad te weten. Evenmin met de groeiende vraag naar ziekenzalving.