Economie

Minst ongezonde product in folder AH

UTRECHT- Supermarktketen Albert Heijn wil een grote aanpassing doorvoeren in zijn reclamefolders. Het bedrijf overweegt in folders steeds de minst ongezonde productvariant te laten zien. Minister Verburg van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit pleit voor gezondere producten in de winkelschappen.

Redactie economie
28 March 2007 10:02Gewijzigd op 14 November 2020 04:38

„Bij cola bijvoorbeeld kiezen we tot nu toe altijd voor een foto van de Cola Regular, met als onderschrift dat de aanbieding ook geldt voor Light”, zei commercieel directeur Sander van der Laan van Albert Heijn dinsdagtijdens een congres dat de supermarktkoepel Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL) organiseerde op de Food Week in Utrecht.De supermarktketen -met een marktaandeel van 27 procent- wil het straks omdraaien. Van der Laan: „Cola Light dus, met als onderschrift dat dit ook geldt voor Regular.” Volgens hem is er geen sprake van betutteling van de klant. „Aan de hand van dit voorbeeld moet u begrijpen dat er een dunne lijn loopt tussen vrijheid, verantwoordelijkheid en betutteling. Er is in het AH Bonuskrantje slechts plaats om één variant af te beelden.”

Van der Laan meldde ook dat het keurmerk ”Gezonde Keuze Klavertje” het buitengewoon goed doet. „De omzet van producten met het keuzesymbool groeide in 2006 met 23 procent. Ter vergelijking: het totale foodassortiment kende een groei van 9 procent.”

Vorig jaar werd niet alleen het klavertje geïntroduceerd, dat alleen bij de 700 winkels van Albert Heijn te vinden is. Unilever, Campina en Friesland Foods kwamen met het keurmerk ”Ik Kies Bewust”. In de branche vragen mensen zich af of twee keurmerken niet wat veel van het goede is. Van der Laan denkt van niet. „Het klavertje heeft zich steeds meer ontwikkeld als merk van Albert Heijn. De klant ervaart het als betrouwbaar.”

Minister Verburg wil dat supermarkten hun schappen met gezondere producten vullen. Ze vindt dat de branche een grote rol moet spelen in het bewustmaken van kinderen waar het om hun voedsel gaat. „Er gaapt een groot gat tussen kinderen en de herkomst van voedsel. Veel kinderen denken dat alles van de supermarkt komt. Ook denkt een groot deel dat een koe paars is.”

Afgezien daarvan maakt de minister zich ook zorgen over de gezondheid van kinderen. „Ze spelen minder buiten. In plaats daarvan zitten ze achter de computer. Daar moeten we met zijn allen wat aan veranderen, dus ook de supermarkten.”

Op het CBL-congres in Utrecht verklaarde de minister verder dat de supers moeten proberen „eerlijke” producten te verkopen voor een eerlijke prijs. Ze vroeg ook om duidelijke etiketten en keurmerken om consumenten te helpen een goede keuze te maken.

Verburg zou ook graag zien dat supermarkten de omgeving van hun kassa’s aanpasten. „Al dat snoep bij de kassa’s. Probeer dan als ouder maar eens aan te komen met een appel. Al die verleidingen spelen in op ongezond eetgedrag. Ik zie liever meer fruit bij de kassa’s.”

Verburg is ongeveer een maand minister. Hoewel ze bezig is met een inwerkperiode die ongeveer honderd dagen in beslag neemt, wilde ze dit congres niet laten lopen. „Voedsel speelt een belangrijke rol in ons land. Hoewel het ministerie Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit heet, hoop ik dat over vier jaar de mensen naar mij kijken als de minister van Voedselkwaliteit, Natuur en Landbouw.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer