Opinie

Stop aanbesteding openbaar vervoer

De aanbesteding van openbaar vervoer zorgt voor veel problemen en moet daarom worden gestopt, stellen Peter Wiechmann en Janny Koppens.

16 March 2007 23:27Gewijzigd op 14 November 2020 04:37
„Met een zeer kleine meerderheid besloot de vorige Tweede Kamer in november vorig jaar door te gaan met de plicht tot openbaar aanbesteden, ook voor de grote steden. Onbegrijpelijk.” Foto ANP
„Met een zeer kleine meerderheid besloot de vorige Tweede Kamer in november vorig jaar door te gaan met de plicht tot openbaar aanbesteden, ook voor de grote steden. Onbegrijpelijk.” Foto ANP

De belangen van reizigers zijn niet gediend met marktwerking binnen het openbaar vervoer. Het is allang duidelijk dat het openbaar aanbesteden veel negatieve effecten heeft: lijnen worden geschrapt, bussen vallen uit, op onderhoud wordt beknibbeld en er wordt bezuinigd op veiligheid.Vrijdag kondigde staatssecretaris Huizinga van Verkeer een onderzoek aan naar de prestaties van openbaarvervoerbedrijven. De bonden vragen zich af waarom er niet ook kritisch wordt gekeken naar het systeem van aanbesteding, gelet op de vele problemen die aanbestedingen hebben veroorzaakt.

Met de Wet personenvervoer wilde men een groei van het aantal reizigers bereiken. Deze doelstelling wordt niet gerealiseerd.

De bonden zijn blij dat de Partij van de Arbeid heeft opgeroepen direct te stoppen met de openbare aanbestedingsprocedures voor het openbaar vervoer in de grote steden. De FNV-bonden roepen andere politieke partijen op het voorbeeld van de PvdA te volgen.

De Abvakabo FNV heeft altijd gepleit om het openbaar aanbesteden niet bij wet te verplichten. In de eerste plaats omdat er betere methoden zijn om de kwaliteit en de efficiency van het openbaar vervoer te verbeteren. In de tweede plaats om regionale overheden zelf te laten bepalen of het zinvol is gebruik te maken van deze vorm van marktwerking. Er is een integrale visie nodig, in plaats van aanbestedingen per stad.

Uit zijn voegen
Met een zeer kleine meerderheid besloot de vorige Tweede Kamer in november vorig jaar echter om door te gaan met de plicht tot openbaar aanbesteden, ook voor de grote steden. Onbegrijpelijk vond FNV Bondgenoten dat. Het is op tal van plekken in het land, en niet alleen in Noord-Brabant, duidelijk dat dit systeem uit zijn voegen barst en desastreus uitpakt voor de kwaliteit en het imago van het openbaar vervoer en voor de arbeidsomstandigheden en -voorwaarden van de chauffeurs.

FNV Bondgenoten hoopt dat de nieuwe Tweede Kamer de moed toont om het openbaar aanbesteden van het openbaar vervoer te heroverwegen. Stel het aanbesteden voor zowel de grote steden als het streekvervoer met twee jaar uit. Gebruik die tijd om in overleg met bonden en andere betrokken partijen tot een ander systeem te komen, gericht op investering in een kwalitatief beter openbaar vervoer.

De auteurs zijn bestuurder bij Abvakabo en bij FNV Bondgenoten.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer