Frappuccino Caramel binnen handbereik
APELDOORN - Eindelijk. Starbucks komt naar Nederland. De Frappuccino Caramel Grande is dan binnen handbereik.
Voor die frappuccino hoeven koffieliefhebbers straks de grens niet meer over naar Engeland of Duitsland. Alhoewel: de eerste openbare Nederlandse Starbucks komt achter de douane op Schiphol. Dus het paspoort moet wel mee.Nog voor de zomer moet op Schiphol de eerste vestiging in ons land zijn geopend. HMSHost zal de Starbuckslocatie exploiteren. HMSHost exploiteert wereldwijd al zo’n 300 vestigingen van Starbucks.
Met 40 miljoen klanten per week is Starbucks de grootste koffieketen ter wereld. In de Verenigde Staten telt de gigant bijna 8000 filialen. In de grote Amerikaanse steden is het nooit ver lopen naar de dichtstbijzijnde Starbucks.
In de rest van de wereld zijn 3000 vestigingen. Onder de 38 landen met Starbucks zijn opmerkelijke als Chili, Libanon, Zuid-Korea, Taiwan en Turkije. Ook in een typisch theeland als China gaat het Starbucks voor de wind. De eerste winkel in Peking opende in 1999, nu zijn er ruim 200, waarvan 51 in de Chinese hoofdstad, 34 in Hongkong en 70 in Sjanghai.
In Europa breidde de keten de afgelopen jaren steeds verder uit, behalve in Italië en de Benelux. Voor Italië is de mogelijke verklaring dat een al te brute invasie in het land waar de espresso is uitgevonden, niet wordt gepikt.
„Je krijgt bij Starbucks meer dan de beste koffie ter wereld”, zegt topman Howard Schultz. „Je krijgt prima mensen, eersteklas muziek en een comfortabele ontmoetingsplek.” Volgens Schultz probeert het bedrijf met iedere klant een „persoonlijke relatie” op te bouwen. „Je gaat van koffie houden.”
Wat maakt de formule van Starbucks zo succesvol? Het in 1971 opgerichte bedrijf uit Seattle speelde handig in op de Amerikaanse ”coffee-to-go”-cultuur en creëerde een wereldwijde trend voor nieuwe koffiemixen, zoals de Machiatto (koffie met veel melk), de White Chocolate Mocha en de Frappuccino (ijskoffie).
De klant kan zelf bepalen hoeveel koffieshots hij krijgt. Behalve koffie serveert Starbucks ook andere koude en warme dranken en zoete en hartige etenswaren.
Vooral jongeren en studenten houden van de grote koffiemokken van Starbucks. Het interieur van de winkels nodigt uit tot lezen, studeren of met elkaar kletsen. Er staan gemakkelijke stoelen en het laatste nieuws is gratis te lezen. Niemand vraagt of je weg wilt gaan als de koffie op is.
Voor een koffiedrinkend land als Nederland is Starbucks rijkelijk laat. Volgens geruchten zou Starbucks al langer op zoek zijn naar geschikte exploitanten voor meerdere vestigingen in Nederland.
Het bedrijf beschikt opmerkelijk genoeg in de Amsterdamse haven wel over een enorme distributiehal. En er is stiekem al een filiaal: in het kantoor van het sportmerk Nike in Hilversum. Maar dat is alleen toegankelijk voor personeel.
Directeur Dick de Kock van de Nederlandse concurrent Coffee Company vindt dat de Starbucksformule slim inspeelt op de wereldwijde trend voor koffiewinkels. „We zijn blij dat ze naar Nederland komen. Op andere markten waar Starbucks kwam, groeide de vraag naar koffiecafés.”
Ook directeur Piet Hein Merckens van Douwe Egberts denkt dat Starbuckskoffie als drank alleen maar populairder zal maken. „De Nederlandse koffiemarkt staat aan het begin van zijn ontwikkeling. Er is nog heel veel ruimte voor uitbreiding.” Beide bedrijven hebben plannen om nieuwe vestigingen te openen.
De komst van Starbucks is ook goed nieuws voor Johan Huizenga. De Starbucksfan richtte eind vorig jaar een petitie aan Starbucks en kreeg tot donderdag 4771 koffiedrinkers zo ver om die op internet te ondertekenen.
In zijn petitie smeekte Huizenga om een filiaal. Nu dat er komt is hij niet tevreden. „De Schipholversie is leuk, maar niet de inzet geweest van de petitie. Daarom is de actie ook nog niet ten einde.” Het uiteindelijke doel van Huizenga is een Starbucks in elke grote stad van Nederland.