„Veluwe hangt als los zand aan elkaar”
ARNHEM (ANP) - De regio Veluwe hangt als los zand aan elkaar. Inwoners, bedrijfsleven en toeristen herkennen het gebied niet als een eenheid. Toeristische informatie is moeilijk te vinden en verouderd en het gebied is de toppositie als binnenlandse vakantiebestemming kwijtgeraakt.
Dat werd vrijdagmorgen vastgesteld bij de ondertekening van een overeenkomst om het imago van de Veluwe op te poetsen. De provincie Gelderland trekt daar 3,1 miljoen euro voor uit. Het Veluws Bureau voor Toerisme (VBT) leidt het project. Het VBT hoopt onder meer een omroep te kunnen verleiden om een avontuurlijke televisieserie te maken, die zich op de Veluwe afspeelt.Het toekomstige nationaal landschap de Veluwe bestaat uit de IJsselvallei, de Gelderse Vallei en de Noordwest-Veluwe. Maar de gemiddelde toerist denkt alleen aan Nationaal Park De Hoge Veluwe en directe omgeving als het over de Veluwe gaat, zo stellen de onderzoekers die een plan voor de imagoverbetering van het natuurgebied hebben gemaakt.
In 2000 is met steun van de provincie al het Bureau Veluweranger opgericht om het bos- en heidegebied eigen ambassadeurs te bezorgen. Maar het resultaat valt tegen, zo is nu vastgesteld, terwijl de rangers in andere Europese natuurparken wel goed werken. Een oorzaak is volgens de onderzoekers dat er op de Veluwe veel te veel toeristisch-recreatieve organisaties zijn, die allemaal zelfstandig werken. Elke eenheid of Veluwse uitstraling ontbreekt.
Het VBT wil binnenkort naast een tv-serie ook typisch Veluwse producten op de markt gaan brengen. Gedacht wordt aan tuinbanken van Veluws hout en sprengenbier van Veluws water. De grote Veluweborden langs de snelwegen A12 en A50 verdwijnen. In plaats daarvan moet elk dorp aan de randen van het gebied zorgen voor een „herkenbare Veluwe-uitstraling.” Daarvoor wordt een nieuw logo ontworpen.