Hoogbegaafde kinderen moet je niet isoleren
In Apeldoorn en Venlo komen scholen voor hoogbegaafde kinderen die door de overheid worden betaald. Volgens Laetitia Hooft is het niet goed een groep kinderen te isoleren van de rest.
Het is de bedoeling dat scholen kinderen opleiden om hen voor te bereiden op de maatschappij, zodat ze hun plaats in de samenleving kunnen gaan innemen op een zo succesvol mogelijke manier. Het sociale en intellectuele milieu in de klas vormt doorgaans een goede afspiegeling van de maatschappij waarin ze na hun school- en studietijd terechtkomen. Het milieu van een gymnasium zal weliswaar verschillen van dat van het vmbo, maar het zal wel binnen de kaders vallen van de samenleving zoals die nog herkenbaar is voor de meeste mensen.Kinderen leren van jongs af aan in te zien dat er zeer veel verschillende soorten mensen bestaan en ze leren om te gaan met verschillende IQ-hoogtes. Dit is een vaardigheid waar ze mee opgroeien, en die hun later goed van pas kan komen. Voor het hoogbegaafde kind kan dit bijvoorbeeld nuttig zijn wanneer het later op de werkvloer te maken heeft met uiteenlopende niveaus of wanneer het een leidinggevende functie bekleedt. Het zal zich dan ook beter een beeld kunnen vormen van de capaciteiten, mogelijkheden en onmogelijkheden van zijn collega’s dan wel werknemers, en hoe daar mee om te gaan. Gebrek aan tolerantie en inlevingsvermogen ligt aan de wortel van veel actuele maatschappelijke problemen. Een groep kinderen isoleren van de rest lijkt ons dus in dit opzicht geen goed idee.
Hoogbegaafde kinderen die van jongs af aan een aparte school voor hoogbegaafden bezoeken, worden gevormd door een intellectueel elitaire omgeving. Zij zullen waarschijnlijk niet de moeilijkheden ondervinden die hoogbegaafde kinderen op gewone scholen kunnen tegenkomen, maar de kans is groot dat ze zich later niet thuis voelen in de maatschappij en dat het voor hen geen tweede natuur zal zijn om op een ontspannen en normale manier om te gaan met mensen met een lager IQ. Zodoende zal de kans aanwezig zijn dat ze hun talenten niet optimaal kunnen benutten. Er is meer nodig dan alleen intellectuele ontwikkeling om succesvol en gelukkig te zijn! Het opbouwen van dit soort sociale vaardigheden kan juist voor hoogbegaafde kinderen van groot belang zijn.
Begeleiding
Een zo vroeg mogelijke herkenning en begeleiding voorkomt een groot aantal problemen en maakt het zeker overbodig om aparte scholen voor hoogbegaafden op te richten. Met de juiste kennis van leerkrachten, materialen en begeleiding kunnen hoogbegaafde kinderen prima op gewone scholen onderwezen worden.
Het is een feit dat er veel ouders zijn van hoogbegaafde kinderen die niet tevreden zijn met de behandeling van hun kind op gewone scholen. Daar komen initiatieven als de aparte scholen in Venlo en Apeldoorn dan ook uit voort, en dat is wel begrijpelijk. Een efficiëntere oplossing is om het huidige onderwijs beter toe te rusten, en dat is ook hard nodig. Er is al veel verbeterd wat dat betreft, maar we zijn er nog lang niet!
De auteur is directeur van het Landelijk Informatiecentrum Hoogbegaafdheid (LICH).