Kritiek op ‘nazivergelijking’ moslimleider GB
BIRMINGHAM - Een prominente Britse moslim is onder vuur gekomen nadat hij de regering-Blair had vergeleken met nazi-Duitsland. Volgens Mohammad Nasseem, hoofd van de centrale moskee van Birmingham, worden zijn geloofsgenoten net zo gedemoniseerd als de Joden in de jaren ’30.
Nasseem stelde dit naar aanleiding van recente arrestaties van islamitische terreurverdachten in zijn woonplaats. Volgens hem is Groot-Brittannië geleidelijk aan aan het veranderen in een orwelliaanse politiestaat. „De regering is ons aan het vervolgen”, meent de imam. „Ze doen voorkomen alsof er een grote bedreiging bestaat. Om dat te bewijzen, moeten ze continu naar willekeurige incidenten wijzen. Binnen onze gemeenschap is men wanhopig, en heeft men het gevoel vervolgd te worden.”Nasseem beweert dat de Britse politiek het gemunt heeft op moslims, en vergelijkt het regeringsbeleid met dat van de nazi’s in Duitsland. „Men bedroog het Duitse volk door te zeggen dat Joden een bedreiging vormden. Met ons gebeurt nu exact hetzelfde.”
Sir Iqbal Sacranie, voormalig voorzitter van de Muslim Council of Britain (Britse moslimraad), heeft sympathie voor Nasseems pleidooi. „Ik had de naziverwijzing niet gebruikt”, zegt hij. „Maar ik deel zijn zorg wel. Er is nu sprake van een zeer woeste aanval op de moslimgemeenschap.”
Maansikkel
Veel Britten beschouwen de -door moslims vaak gemaakte- vergelijking als totaal ongefundeerd. Lezers van The Times zijn vrijwel unaniem in hun kritiek aan het adres van de prominente imam. „Hoe durft Naseem de behandeling van moslims te vergelijken met de behandeling van Joden in nazi-Duitsland?” vraagt een zekere Margaret Robinson. „Hoeveel moslims zijn zomaar in onze straten vermoord? Hoeveel van hun huizen of bedrijven zijn vernietigd? Hoeveel van hen worden gedwongen om een maansikkel te dragen ter herkenning?”
„John” uit de Ierse hoofdstad Dublin stelt vast dat Joden al „duizenden jaren” in vrede leven in Europa. „Zij zijn volledig geïntegreerd - ze zijn 100 procent Frans, Duits, Pools, enzovoort geworden. Ze hebben gevochten en zijn gestorven voor hun nieuwe moederland. Daartegenover staan moslims, die in groten getale naar Europa zijn gekomen en hier pas enkele decennia zijn. Dat valt niet te vergelijken.”
Volgens een andere lezer, Mr. Wailling, beroept Nasseem zich op de polariserende doctrine van „wij tegen hen”, en moet hij meer rekening houden met „de angsten van zowel moslims als niet-moslims.”
Niet gewelddadig
Ook binnen de kerk is vol onbegrip gereageerd op de vergelijking. Julian Davies, anglicaans priester bij St Giles-in-the-Fields (Londen), drukt zich genuanceerd uit. „Veel terroristen hebben een islamitische achtergrond, en dus bestaat er zeker het gevaar voor generalisering”, aldus Davies. „Toch kun je dit soort parallellen niet trekken. Er bestond in de jaren ’30 van de afgelopen eeuw geen gewelddadige Joodse groepering die de westerse democratieën omver wilde werpen. En het antisemitisme van toen was een stuk groter dan enig antimoslims sentiment nu is.”