Prima jaar voor Heineken
AMSTERDAM (ANP) - Bierbrouwer Heineken heeft een goed jaar achter de rug. In alle markten groeide het bedrijf met als resultaat een 9,6 procent hogere omzet tot 11,83 miljard euro.
Het bedrijfsresultaat klom 42,7 procent tot 1,83 miljard euro waar analisten hadden gerekend op 1,6 miljard. De nettowinst klom met bijna 60 procent dankzij een buitengewone bate van 291 miljoen euro tot 1,2 miljard euro.„Dit was een sterk jaar voor Heineken”, aldus bestuursvoorzitter Jean-Francois van Boxmeer woensdag in een schriftelijke verklaring. „De forse groei van het Heinekenmerk in alle regio’s staat als altijd centraal. De toename wordt gedreven door de introductie van Heineken light. De prestaties van het merk in 2006 laten de immense waarde zien, waarmee we ons blijven onderscheiden van al onze concurrenten.”
Van de gerapporteerde omzetstijging van 9,6 procent bereikte Heineken 7,1 procent op eigen kracht. De rest kwam van overnames. In totaal verkocht het bedrijf 11,3 procent meer bier met een volume van 111,9 miljoen hectoliter. De sterkste groei zag de onderneming in Afrika en het Midden-Oosten, waar bijna 15 procent meer bier werd verkocht met een volume van 13,3 miljoen hectoliter. In Centraal- en Oost-Europa steeg het volume met 8,1 procent tot 46,9 miljoen hectoliter.
Heineken meldde dat de integratie van tien brouwerijen in Rusland sneller is verlopen dan verwacht. Het merk Heineken doet het er erg goed. De regio Centraal- en Oost-Europa droeg 364 miljoen euro bij aan het bedrijfsresultaat.
In Nederland zag de bierbrouwer de volumes iets zakken terwijl de omzet juist iets steeg. Volgens de onderneming steeg het marktaandeel licht. Concurrent Grolsch meldde dinsdag juist een klein verlies aan marktaandeel in Nederland.
In de Verenigde Staten was de introductie van Heineken Premium Light een succes. Het light biertje droeg 680.000 hectoliter bij aan het volume, 70 procent meer dan verwacht. Voor dit jaar verwacht de brouwer meer dan 1 miljoen hectoliter te verkopen. Daar staat tegenover dat Amstel Light juist 8,6 procent inzakte.
Het bedrijf moet het ook hebben van innovaties. Omdat er in bier weinig te innoveren valt, komt het dan vooral van verpakkingen. Zo verkocht Heineken vorig jaar 5,4 miljoen tapvaatjes. In Nederland werd een systeem geïntroduceerd waarmee bier op een veel lagere temperatuur dan normaal wordt geserveerd. Volgens de brouwer drinkt dat makkelijker. Verder werden er 62.000 Davidtapsystemen geïnstalleerd.
De bierbrouwer heeft ook een kostenbesparingsprogramma lopen dat vorig jaar 114 miljoen euro opbracht. De projecten die nu nog lopen moeten eind 2008 een besparing van 450 miljoen euro opleveren.
Heineken verwacht voor 2007 dat de autonome nettowinstgroei 10 tot 13 procent hoger uitkomt dan in 2006. De wereldwijde biermarkt blijft groeien. Dankzij het „sterke merk” Heineken worden de omzet en de winst extra gestimuleerd. „Ik ben ervan overtuigd dat we het momentum van dit jaar ook in de toekomst kunnen vasthouden”, aldus bestuursvoorzitter Van Boxmeer. „En dat we van Heineken een echte prestatiegedreven organisatie kunnen maken.”