Economie

Microsoft speelt met internetdienst Web 2.0

AMSTERDAM (ANP) - Voor kenners is Web 2.0 al een begrip. Deze nieuwe vorm van internetdiensten geeft gebruikers de mogelijkheid om meer invloed uit te oefenen op wat er online gebeurt in plaats van een passieve consumptie van het aanbod op de sites. Microsoft hoopt dat Web 2.0 een breder publiek bereikt door allerlei toepassingen samen te brengen op zijn MSN-website.

13 February 2007 11:18Gewijzigd op 14 November 2020 04:31

Het Amerikaanse concern lanceerde maandag in Amsterdam een vernieuwd msn.nl, waarop internetters onder meer kunnen stemmen op de nieuwsberichten die op de site verschijnen. Veel muiskliks op ”dumpen” betekent verwijdering van de portal.Niets nieuws onder de zon, zou de verstokte internetter zeggen, want digg.com biedt die mogelijkheid bijvoorbeeld al geruime tijd. De uitdaging is evenwel om een grote groep met een soortgelijke dienst kennis te laten maken, zegt directeur Jacqueline Smit van MSN Nederland. „Internet staat sterk onder invloed van trends. Er gebeurt zo veel online. Daar willen we nog beter op inhaken voor onze bezoekers.”

Ruim een jaar geleden leek Smits baan onzeker. MSN was volgens de media voorbestemd om een stille dood te sterven nadat Microsoftvoorman Bill Gates een tijdperk aankondigde waarin de internetgebruiker het voor het zeggen zou krijgen. Hij wilde dit vorm gaan geven in een nieuwe webdienst met de naam Live. MSN zou daar niet meer in passen, luidde de mening van veel volgers, vooral ook omdat Microsoft met zijn toenmalige internetstrategie moeilijker adverteerders aan zich wist te binden dan Yahoo en Google.

Live.nl en msn.nl kunnen echter heel goed naast elkaar bestaan, zegt Smit. Op Live bouwt de internetgebruiker de site helemaal naar eigen inzicht, op de oudere ’broer’ wordt alles aangereikt. Om de inhoud verder te verbeteren, investeert Microsoft zelfs in de redactie van msn.nl. In totaal tien mensen houden zich dagelijks bezig met het verzamelen en plaatsen van berichten, foto’s en filmpjes op de site. Dat waren er tot voor kort maar twee.

Microsoft combineert de site ook volop met andere diensten. Bezoekers kunnen bijvoorbeeld aangeven welk onderwerp zij interessant vinden voor de ontvangst van nieuwsberichten tijdens het chatten via Live Messenger. Toch zijn de internetters nog niet volledig aan de macht op msn.nl. Eigen werk, bijvoorbeeld in de vorm van zelf geschoten filmpjes, kunnen zij er niet plaatsen. Een tegenhanger van het populaire YouTube is wel in ontwikkeling, maar dit product met de naam Soapbox is voorbestemd voor Live.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer